پیشینه
شیر مادر به عنوان بهترین منبع غذایی برای نوزادان شناخته شده است. تاثیر آموزش تغذیه با شیر مادر (BF ؛breastfeeding) قبل از تولد (antenatal) بر طول مدت BF ارزیابی نشده است.
اهداف
ارزیابی اثربخشی آموزشهای پیش از زایمان تغذیه با شیر مادر (BF) برای افزایش اقدام به BF و مدت زمان انجام آن.
روش های جستجو
ما ثبت کارآزماییهای بارداری و زایمان در کاکرین تا 1 مارچ 2016 (Cochrane Pregnancy and Childbirth's Trials Register)؛ CENTRAL (کتابخانه کاکرین (Cochrane Library)؛ شماره 3؛ 2016)؛ MEDLINE (از 1966 تا ماه مارچ 2016) و Scopus (از ژانویه 1985تا 1 مارچ 2016) انجام دادیم. ما با کارشناسان تماس گرفته و فهرست مرجع مقالات بازیابی شده را جستوجو کردیم.
معیارهای انتخاب
همه کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترلشده (RCT ؛Randomised Controlled Trials) منتشر شده و نشده و در حال انجام که اثر آموزشهای معمول BF را پیش از زایمان یا مقایسه دو روش مختلف آموزش BF را پیش از زایمان، بر طول مدت BF. بررسی کرده بودند. ما فقط RCTهای شامل مداخلات قبل از تولد را در بررسی گنجاندیم و آنهایی که آموزشهای BF را قبل از تولد و حین یا پس از زایمان به صورت ترکیبی بررسی کرده بودند، حذف شدند. کارآزماییهای تصادفیسازی خوشهای شامل گنجانده شدن در این مطالعه مروری بودند. کارآزماییهای شبهتصادفیسازی واجد شرایط برای ورود به مطالعه نبودند.
گردآوری و تحلیل دادهها
ما همه مطالعات بالقوه تشخیص داده شده را براساس استراتژی جستوجو ارزیابی کردیم. دو نویسنده مطالعه مروری، دادهها را از هر مطالعه با استفاده از فرم رضایت استخراج کرده و احتمال سوگیری (Bias) را بررسی کردند. ما اختلافات را از طریق بحث حل کردبم. ما کیفیت شواهد را با استفاده از روش GRADE ارزیابی کردیم.
نتایج اصلی
این بهروزرسانی مطالعه مروری، شامل 24 مطالعه (10056 زن) بود. بیست مطالعه (9789 زنان) دادهها را برای تجزیه و تحلیل ارائه دادند. اغلب مطالعات در کشورهای با درآمد بالا مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کانادا و استرالیا انجام شده بود. در پنج مقایسه اول، ما کارآزماییها را با توجه به نوع مداخله بدون ادغام دادهها به نمایش گذاشتیم. برای «خلاصه یافتهها» ما دادهها را برای ارائه خلاصه تاثیر تجمیع کردیم.
پنج مطالعه گنجانده شده مطالعات خوشهای تصادفیسازی شده بودند: همه این دادهها معدلگیری و به عنوان نسبت شانس (OR) گزارش شدند. ما دادهها را با استفاده از روش واریانس معکوس ژنریک تجزیه و تحلیل و نتایج را به عنوان نسبت شانس ارائه دادیم، چرا که ما قادر به استخراج میانگین خطر نسبی خوشهای تنظیم از کارآزمایی خوشهای چاپ شده نبودیم. ما اذعان داریم که استفاده از نسبت شانس مانع از تجمیع این کارآزماییهای خوشهای در تجزیه و تحلیل اصلی شد.
یکی از روشهای آموزش BF با مراقبت استاندارد (معمولی)
اختلافی در گروهها برای مدت زمان هر BF در روز یا هفتهها وجود نداشت. هیچ شواهدی وجود نداشت که مداخلات باعث بهبود نسبت زنان با هر نوعی از BF یا صرفا BF در سه یا شش ماه شود. کارآزماییهای منفرد از مداخلات مختلف قادر به نشان دادن این که آموزش باعث بهبود اقدام به BF میشود، نبودند، جدا از یک کارآزمایی کوچک که در معرض خطر بالای سوگیری فرسایشی (Attrition Bias) بود. بسیاری از نتایج کارآزماییها به صورت حاشیهای به نفع مداخله بودند، اما فواصل اطمینان گسترده از مرز بدون تاثیر میگذشت. عوارض BF مانند ماستیت و دیگر مشکلات BF در بازوهای درمانی در تنها کارآزمایی گزارش کرده این نتایج مشابه بود.
روشهای مختلف آموزش BF در مقابل مراقبت استاندارد
برای تمام کارآزماییهای موجود در این مقایسه، ما نسبت شانس خوشهای را آنگونه که در چاپ کارآزماییها آمده بود، ارائه دادیم. یک مطالعه سه بازویی دریافته بود که مداخله با ارائه بروشور BF همراه ویدئو به علاوه مشاوره شیردهی در مقابل مراقبت استاندارد نسبت زنانی را که به طور انحصاری از BF استفاده میکردند در سه ماه بهبود (OR: 2.60؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 1.25 تا 5.40؛ تعداد زنان = 159) و در شش ماه به طور حاشیهای بهبود بخشید (OR: 2.40؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 1.00 تا 5.76؛ تعداد زنان = 175). برای همین کارآزمایی، بازوی مداخله بدون مشاور شیردهی اما با کتابچه BF و ویدیو همان اثر را در نسبت زنانی که به طور انحصاری از BF در سه ماه (OR: 1.80؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.80 تا 4.05؛ تعداد زنان = 159) یا شش ماه (OR: 0.90؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.30 تا 2.70؛ تعداد زنان = 184) استفاده میکردند، نداشت. یک کارآزمایی جلسات آموزشی BF ماهانه و پیام تلفن همراه هفتگی را در مقابل مراقبت استاندارد بررسی کرده بود و بهبود را در نسبت زنانی که به طور انحصاری از BF استفاده میکردند، هم در سه و هم در شش ماه گزارش ( OR سه ماهه: 1.80؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 1.10 تا 2.95؛ تعداد زنان = 390؛ OR شش ماهه: 2.40؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 1.40 تا 4.11؛ تعداد زنان = 390) نشان داد. یک مطالعه نشان داد که جلسات BF ماهانه و پیامهای تلفن همراه هفتگی باعث بهبود در اقدام به BF بیش از مراقبت استاندارد میشود (OR: 2.61؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 1.61 تا 4.24؛ تعداد زنان = 380).
جلسه آموزشی BF در مقابل مراقبت استاندارد، تجزیه و تجزیه و تحلیل تجمیعی برای «خلاصه یافتهها» (SOF)
این مقایسه شامل کارآزماییهای تصادفی خوشهای که نسبت شانس تعدیل شده را گزارش کرده بودند، نمیشود. ما هیچ شواهدی را به دلیل عدم کور کردن کاهش درجه ندادیم: هیچ کارآزمایی دارای کور کردن کافی کارکنان و شرکت کنندگان نبود. جدول SOF، خطر نسبی را برای تمام پیآمدهای مورد تجزیه و تحلیل ارائه داده بود. برای گروه زنانی که به طور انحصاری از BF استفاده میکردند، هیچ شواهدی وجود ندارد که آموزش BF قبل از تولد باعث بهبود میزان BF در سه ماه (RR: 1.06؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.90 تا 1.25؛ تعداد زنان = 822؛ مطالعات = 3؛ کیفیت شواهد متوسط) یا در شش ماه (RR: 1.06؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.87 تا 1.30؛ تعداد زنان = 822؛ مطالعات = 4؛ کیفیت شواهد متوسط) شود. برای گروه زنان با هر نوع از BF تفاوتی بین گروهها در سه ماه (میانگین RR: 0.98؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.82 تا 1.18؛ تعداد زنان = 654؛ مطالعات = 2؛ 60% = I²؛ شواهد با کیفیت پائین) یا شش ماه (میانگین RR: 1.05؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.90 تا 1.23؛ تعداد زنان = 1636؛ مطالعات = 4؛ 61% = I²؛ شواهد با کیفیت بالا) دیده نشد. هیچ شواهدی که نشان دهد آموزش BF قبل از تولد میتواند باعث افزایش اقدام به BF شود، وجود ندارد (میانگین RR: 1.01؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.94 تا 1.09؛ تعداد زنان = 3505؛ مطالعات = 8؛ 69% = I²؛ شواهد با کیفیت بالا). زمانی که ما کیفیت شواهد را کاهش دادیم به دلیل اندازه کوچک نمونه یا فاصله اطمینان گستردهای که از خط بدون تاثیر عبور میکرد، یا هر دو، بود.
اطلاعات برای تجزیه و تحلیل زیرگروههای اشتغال یا آموزش مادران ناکافی بود.
نتیجهگیریهای نویسندگان
هیچ شواهد قطعی برای حمایت از هرگونه آموزش پیش از زایمان BF برای بهبود افزایش BF، نسبت زنانی که هر گونه از BF دارند یا به طور انحصاری BF دارند، در سه یا شش ماه یا در مدت زمان BF وجود نداشت. نیاز فوری به انجام یک مطالعه تصادفیسازی و کنترل شده با کیفیت بالا برای ارزیابی اثربخشی و عوارض جانبی تاثیرات آموزش BF قبل از تولد، به ویژه در کشورهای کمدرآمد و با درآمد متوسط، وجود دارد. شواهد در این مطالعه مروری در درجه اول با درآمد بالا مرتبط است.
خلاصه به زبان ساده
آموزش تغذیه با شیر مادر قبل از تولد برای افزایش مدت شیردهی
موضوع چیست؟
تغذیه با شیر مادر (BF) میتواند سلامت کودک، سلامت مادر و ارتباط مادر و نوزاد را بهبود بخشد. نوزادان استفاده کننده از BF میزان کمتری از مشکلات معده و تنفسی، عفونت گوش کمتر و گفتار بهتر، دید و رشد کلی مهارتهای جسمی و روانی بهتری دارند. سازمان جهانی بهداشت توصیه میکند که نوزادان باید از بدو تولد تا شش ماهگی منحصرا از شیر مادر تغذیه و سپس در کنار آن متناسب با سن، تغذیه تکمیلی به مدت دو سال و فراتر از آن داشته باشند. بسیاری از زنان قادر به دنبال کردن این توصیهها نیستند، و ما میخواهیم بدانیم که چگونه میتوان به زنان کمک کرد تا شیر بدهند.
چرا این موضوع مهم است؟
آموزش BF قبل از تولد، آموزش زنان در مورد BF در دوران بارداری است. یکی از دلایلی که زنان قادر به شیر دادن نیستند عدم آموزش و آگاهی در مورد چگونگی شیر دادن است. ما باور داریم که افزایش اطلاعات زنان باردار از BF ممکن است کمک کند تا آنها مدت زمان بیشتری شیر بدهند، اما ما مطمئن نیستیم که چه نوع از آموزش مفیدترین شیوه است.
ما چه شواهدی یافتیم؟
ما 24 مطالعه را با 10056 زن در این مطالعه مروری گنجاندیم، و 20 مطالعه با9789 زن هم دادههایی را برای شرکت در تجزیه و تحلیل ارائه دادند. اغلب مطالعات در کشورهای با درآمد بالا از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا انجام گرفته بود. به نظر نمیرسد مشاورههای همسالان، مشاوره شیردهی و آموزش معمول BF در دوران بارداری، باعث افزایش اقدام به BF یا مدت زمان انجام آن شوند. با این حال، برخی کارآزماییهای بزرگتر در موقعیتهای متفاوت (یکی در نیجریه و سنگاپور) شواهدی داشتند که ممکن است آموزش کمک کننده باشد.
این به چه معنا است؟
ما هنوز مطمئن نیستیم که آموزش BF پیش از تولد قادر به کمک به زنان باشد: در حال حاضر، هیچ مدرک معتبری از کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترل شده وجود ندارد که نشان دهد این تلاشها برای آموزش زنان باردار به BF بیشتر و طولانیتر میانجامد. زنانی که قبل از تولد مراقبت استاندارد دریافت میکنند تقریبا به همان میزان زنانی که آموزشBF اضافه دریافت میکنند، تمایل به انتخاب BF دارند. ما در مورد نتایج حاصل از مطالعات اندازهگیری تعداد زنانی که BF را در هنگام تولد و در شش ماه انتخاب میکنند، مطمئن هستیم. به نظر نمیرسد آموزش تاثیری بر این تصمیمات داشته باشد. ما در مورد تاثیر آموزش بر اختصاصا BF در سه و شش ماه تردیدهایی داریم: به نظر نمیرسد آموزش کمکی به زنان بکند، اما مطالعات آینده ممکن است درک ما را تغییر دهند. مطالعات آینده به احتمال زیاد به تغییر فهم ما از تأثیر آموزش BF در دوران بارداری بر BF طی سه ماه خواهد انجامید. بسیاری از مطالعات این بررسی در کشورهای با درآمد بالا انجام شد، بنابراین ما مطمئن نیستیم که نتیجهگیریهای ما در سایر محیطها هم مرتبط باشد.