پیشینه
هدف برنامههای مدیریت تخصصی بیماری برای نارسایی قلبی، بهبود مراقبت، پیامدهای بالینی و/یا کاهش استفاده از مراقبتهای بهداشتی است. از زمان آخرین نسخه این مطالعه مروری در سال 2010، چندین کارآزمایی جدید درباره پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و تلهمونیتورینگ خانگی غیرتهاجمی منتشر شده که در آنها سوالاتی در مورد تاثیر آنها مطرح شده است.
اهداف
مطالعه مروری کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترلشده (RCT ؛Randomised Controlled Trials) درباره پشتیبانی تلفنی ساختاریافته یا تلهمونیتورینگ خانگی غیرتهاجمی در مقایسه با روش استاندارد برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی به منظور تعیین اثرات این مداخلات نسبت به مراقبت معمول.
روش های جستجو
ما جستوجوی پایگاه کارآزماییهای بالینی ثبت شده کاکرین (CENTRAL ؛Cochrane Central Register of Controlled Trials)؛ پایگاه اطلاعاتی خلاصههای مرور اثرات (DARE ؛Database of Abstracts of Reviews of Effects)؛ پایگاه اطلاعاتی ارزیابی تکنولوژی سلامت؛ (HTA ؛Health Technology AsseFssment Database)؛ در کتابخانه کاکرین (Cochrane Library)؛ (MEDLINE (OVID؛ (EMBASE (OVID؛ (CINAHL (EBSCO؛ (Science Citation Index Expanded (SCI-EXPANDED؛ نمایهنامه استنادی مقالات کنفرانسها؛ (Conference Proceedings Citation Index- Science ؛CPCI-S) در (Web of Science (Thomson Reuters؛ AMED؛ Proquest Theses and Dissertations؛ IEEE Xplore و TROVE را در ژانویه 2015 بهروزرسانی کردیم. ما مراجع مطالعات مرتبط و مطالعات مروری نظاممند و مجموعه چکیده مقالات کنفرانسها را بهصورت دستی جستوجو کردیم. ما هیچ محدودیت زبانی اعمال نکردیم.
معیارهای انتخاب
ما فقط RCTهای منتشرشده و داوری شده را انتخاب کردیم که به مقایسه پشتیبانی تلفنی ساختاریافته یا تلهمونیتورینگ خانگی غیرتهاجمی برای مراقبت معمول از افراد مبتلا به نارسایی قلبی مزمن پرداختند. مداخله یا مراقبت معمول نمیتوانست شامل بازدید خانگی پروتکل - محور یا فشردهتر از پیگیری حد معمول بالینی (معمولا چهار تا شش هفته) باشد.
گردآوری و تحلیل دادهها
ما دادهها را به صورت خطر نسبی (RR) با 95% فاصله اطمینان (CI) ارائه کردیم. تمام علل مرگومیر، بستری مجدد مربوط به نارسایی قلبی و تمام علل، به عنوان پیامدهای اولیه انتخاب شدند که ما با استفاده از مدل اثرات ثابت آنها را تجزیه و تحلیل کردیم. مدت اقامت، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، دانش درباره نارسایی قلبی و مراقبت از خود، مقبولیت و هزینه را بهعنوان پیامدهای دیگر توصیف و جدولبندی کردیم. ما برای ارزیابی همگنی (فرضیه صفر) در هر تجزیه و تحلیل زیرگروه و برای فهمیدن اینکه اثر مداخله بر اساس برخی متغیرهای کمی تغییر میکند یا نه (مانند سال انتشار یا سن متوسط) متارگرسیون انجام دادیم.
نتایج اصلی
ما 41 مطالعه درباره پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و تلهمونیتورینگ خانگی غیرتهاجمی درباره افراد مبتلا به نارسایی قلبی انتخاب کردیم، که 17 کارآزمایی جدید و 24 کارآزمایی در مطالعه مروری قبلی کاکرین انتخاب شده بودند. در مطالعه مروری فعلی، 25 مطالعه، پشتیبانی تلفنی ساختاریافته را ارزیابی کرد (هشت مطالعه جدید، به علاوه یک مطالعه که قبلا انتخاب شده بود اما به عنوان تلهمونیتورینگ طبقهبندی شد؛ با مجموع 9332 شرکتکننده)، 18 کارآزمایی تلهمونیتورینگ را ارزیابی کرد (9 مطالعه جدید؛ با مجموع 3860 شرکتکننده). دو مطالعه انتخابشده، هم پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و هم تلهمونیتورینگ را با مراقبت معمول مقایسه کردند، بنابراین 43 مقایسه انجام شد.
تلهمونیتورینگ غیرتهاجمی، تمام علل مرگومیر (RR: 0.80؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.68 تا 0.94؛ 3740 شرکتکننده؛ 17 مطالعه؛ 24% = I2؛ GRADE: شواهد با کیفیت متوسط) و بستری مجدد مربوط به نارسایی قلبی (RR: 0.71؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.60 تا 0.83؛ 2148 شرکتکننده؛ 8 مطالعه؛ 20% = I2؛ GRADE: شواهد با کیفیت متوسط) را کاهش داد. پشتیبانی تلفنی ساختاریافته، تمام علل مرگومیر (RR: 0.87؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.77 تا 0.98؛ 9222 شرکتکننده؛ 22 مطالعه؛ 0% = I2؛ GRADE: شواهد با کیفیت متوسط) و بستری مجدد مربوط به نارسایی قلبی (RR: 0.85؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.77 تا 0.93؛ 7030 شرکتکننده؛ 16 مطالعه؛ 27% = I2؛ GRADE: شواهد با کیفیت متوسط) را کاهش داد.
نه پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و نه تلهمونیتورینگ در کاهش خطر تمام علل بستری شدن در بیمارستان، تاثیری نداشتند (پشتیبانی تلفنی ساختاریافته: RR: 0.95؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.90 تا 1.00؛ 7216 شرکتکننده؛ 16 مطالعه؛ 47% = I2؛ GRADE: شواهد با کیفیت بسیار پائین؛ تلهمونیتورینگ غیرتهاجمی: RR: 0.95؛ 95% فاصله اطمینان (CI)؛ 0.89 تا 1.01؛ 3332 شرکتکننده؛ 13 مطالعه؛ 71% = I2؛ GRADE: شواهد با کیفیت بسیار پائین).
هفت مطالعه درباره پشتیبانی تلفنی ساختاریافته، طول مدت بستری را گزارش کردند، که یک مطالعه کاهش قابل توجهی را در طول مدت بستری در بیمارستان گزارش کرد. 9 مطالعه درباره تلهمونیتورینگ، پیامد طول مدت بستری را گزارش کردند، یک مطالعه نیز کاهش قابل توجهی را در طول مدت بستری به دلیل مداخله گزارش کرد. یک مطالعه درباره تلهمونیتورینگ تفاوت زیادی در تعداد کل بستریها به مدت بیش از سه روز را گزارش کرد، اما این مطالعه تجزیه و تحلیل درباره مدت بستری به ازای هر بیمارستان نبود.
9 مطالعه از 11 مطالعه درباره پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و پنج مطالعه از 11 مطالعه درباره تلهمونیتورینگ، پیشرفتهای قابل توجهی را در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت گزارش کردند. 9 مطالعه درباره پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و شش مطالعه درباره تلهمونیتورینگ، هزینههای مداخله و مقرون بهصرفه بودن را گزارش کردند. سه مطالعه درباره پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و یک مطالعه درباره تلهمونیتورینگ، کاهش هزینهها را گزارش کردند و دو مطالعه درباره تلهمونیتورینگ، با توجه به هزینههای مداخله و افزایش مدیریت پزشکی، افزایش هزینه را گزارش کردند.
برای مطالعات پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و تلهمونیتورینگ که در آنها این پیامدها گزارش شده بود، پایبندی بین 55.1% و 98.5% بود. پذیرش شرکتکنندگان در مداخله برای مطالعاتی که در آنها این پیامد ارزیابی شد، در محدوده 76% تا 97% گزارش شد. 7 مطالعه از 9 مطالعه که این پیامدها را اندازهگیری کرد، پیشرفتهای قابل توجهی در دانش نارسایی قلبی و رفتارهای خود-مراقبتی گزارش کردند.
نتیجهگیریهای نویسندگان
برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی، پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و تلهمونیتورینگ خانگی غیرتهاجمی، خطر تمام علل مرگومیر و بستری شدن را به دلیل نارسایی قلبی کاهش میدهد. این مداخلات همچنین بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت و دانش نارسایی قلبی و رفتارهای خود - مراقبتی را نشان دادند. مطالعات همچنین رضایت شرکتکنندگان را با اکثریت مداخلاتی که این پیامد را ارزیابی کردند، نشان داد.
خلاصه به زبان ساده
پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و تلهمونیتورینگ غیرتهاجمی در مدیریت افراد مبتلا به نارسایی قلبی
سوال مطالعه مروری
ما شواهد مربوط به اثر پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و تلهمونیتورینگ غیرتهاجمی را در مدیریت افراد مبتلا به نارسایی قلبی مطالعه مروری کردیم. ما 41 مطالعه را یافتیم. دو مطالعه از مطالعات انتخابشده هم پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و هم تلهمونیتورینگ را ارائه و با مراقبت معمول مقایسه کرد، بنابراین 43 مقایسه انجام شد. در حال حاضر، شواهد تا ژانویه 2015 بهروز هستند.
پیشینه
در زمینه محدودیت مالی بهداشت و درمان و جمعیت به سرعت در حال گسترش افراد مسن، فراهم کردن مراقبت با کیفیت بالا برای کسانی که نارسایی قلبی دارند، بهطور فزایندهای دشوار است. کلینیکهای چندرشتهای اختصاصی نارسایی قلبی، فقط در دسترس اقلیتی از مردم قرار دارند و ظرفیت را برای بررسی مکرر بیمار ندارند. بیماران ممکن است به علت هزینه، مشکل رفتوآمد یا ناتوانی و سستی، مایل یا قادر به حضور مکرر در درمانگاه نباشند. پشتیبانی تلفنی ساختاریافته و تلهمونیتورینگ میتواند مراقبت نارسایی قلبی تخصصی را برای تعداد زیادی از افرادی که دسترسی محدودی به خدمات بهداشتی و درمانی دارند، فراهم کند.
ویژگیهای مطالعه
ما 41 متن کامل مطالعات داوری شده را درباره هم پشتیبانی تلفنی ساختاریافته هم تلهمونیتورینگ خانگی در این مطالعه مروری انتخاب کردیم. بیست و پنج مطالعه، پشتیبانی تلفنی ساختاریافته را ارزیابی کرد (8 مطالعه جدید، به علاوه یک مطالعه که قبلا انتخاب شده بود، درحال حاضر به عنوان تلهمونیتورینگ طبقهبندی شده است؛ در مجموع 9332 شرکتکننده)، 18 مطالعه، تلهمونیتورینگ را ارزیابی کرد (9 مطالعه جدید؛ در مجموع 3860 شرکتکننده) و 2 مطالعه هر دو مداخله را ارزیابی کرد (در شمارشها در نظر گرفته شده است).
نتایج اصلی
این مطالعه مروری نشان میدهد که حمایت از افراد مبتلا به نارسایی قلبی در خانه با استفاده از تکنولوژی اطلاعات میتواند میزان مرگ و بستری شدن را به دلیل نارسایی قلبی کاهش دهد. این امر میتواند کیفیت زندگی افراد و دانش درباره نارسایی قلبی و مراقبت از خود را بهبود بخشد. بسیاری از بیماران، حتی کسانی که مسن هستند، استفاده از تکنولوژی را به راحتی یاد میگیرند و از این مداخلات راضی هستند.
کیفیت شواهد
ما کیفیت شواهد را برای پیامدهای اولیه در این مطالعه مروری (تمام علل مرگومیر، تمام علل بستری شدن و بستری شدن مربوط به نارسایی قلبی) با توجه به معیارهای GRADE ارزیابی کردیم. ما کیفیت شواهد را از بسیار پائین (تمام علل بستری شدن) تا متوسط امتیازبندی کردیم (تمام علل مرگومیر و بستری شدن مرتبط با نارسایی قلبی).