جلد 2018 -                   جلد 2018 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hanna Bergman, Hege Kornør, Adriani Nikolakopoulou, Ketil Hanssen‐Bauer, Karla Soares‐Weiser, Thomas K Tollefsen et al . Client feedback in psychological therapy for children and adolescents with mental health problems. 3 2018; 2018
URL: http://cochrane.ir/article-1-2463-fa.html
پیشینه
مشکلات سلامت روان در دوران کودکی و نوجوانی یک نگرانی جدی و فزاینده در سراسر جهان است. تحقیقات نشان می‌دهند که روان‌درمانی می‌تواند تاثیر قابل‌توجه و مثبتی بر کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات سلامت روان، مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی و اختلالات رفتاری داشته باشد. ابزارهای بازخورد مشتری به عنوان روشی برای نظارت بر پیشرفت مشتریان و ارائه بازخورد از مشتریان به درمانگران در طول فرآیند درمانی عمل می‌کنند. این ابزارها ممکن است به بهبود تصمیم‌گیری متخصصان بالینی با اجازه دادن به آن‌ها برای تطبیق برنامه‌های درمانی خود با پیشرفت درمان کمک کنند و منجر به کاهش شکست‌های درمانی شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که ابزارهای بازخورد مشتری تاثیر مثبتی بر روان‌درمانی بزرگسالان دارند. این مرور نشان می‌دهد که آیا ابزارهای بازخورد در درمان کودکان و نوجوانان می‌توانند به درمانگران کمک کنند تا مشتریان جوان خود را بهتر درمان کنند.
اهداف
ارزیابی اثرات بازخورد مشتری در درمان روان‌شناختی بر پیامدهای سلامت روانی کودک و نوجوان.
روش های جستجو
ما پایگاه ثبت کارآزمایی‌های کنترل‌شده گروه اختلالات شایع روانی در کاکرین (CCMDCTR، مطالعات و منابع)؛ پایگاه ثبت مرکزی کارآزمایی‌های کنترل‌شده کاکرین (CENTRAL)؛ Ovid MEDLINE (1946-)؛ Embase (1974-) و PsycINFO (1967-) را تا 3 اپریل 2018 جست‌وجو کردیم. ما هیچ محدودیتی از نظر زبان، تاریخ یا وضعیت انتشار در جست‌وجو اعمال نکردیم.
معیارهای انتخاب
ما کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs ؛randomised controlled trails) را وارد کردیم که که بازخورد مشتری را در مقایسه با عدم‌بازخورد مشتری در درمان‌های روانشناسی برای کودکان و نوجوانان سنجیده بودند.
گردآوری و تحلیل داده‌ها
دو نویسنده مقاله به‌طور مستقل از هم منابع را برای واجد شرایط بودن ورود ارزیابی کرده و پیامد، خطر سوگیری و داده‌های خصوصیات مطالعه را به شکل‌های هدف‌دار استخراج کردند. ما با نویسندگان مطالعه تماس گرفتیم تا داده‌های از دست رفته را بدست آوریم. ما داده‌های دو تایی را با استفاده از خطرهای نسبی (RRs) تحلیل کردیم و 95% فاصله‌های اطمینان (CIs) آن‌ها را محاسبه کردیم. برای داده‌های پیوسته، ما تفاوت‌های میانگین (MDs)، یا تفاوت میانگین استاندارد شده (SMDs) را در صورتی که مقیاس‌های مختلف برای اندازه‌گیری یک پیامد مورد استفاده قرار گرفتند، محاسبه کردیم. ما از یک مدل اثرات تصادفی برای همه تحلیل‌ها استفاده کردیم.
نتایج اصلی
ما شش RCT منتشرشده، انجام شده در آمریکا (5 RCT) و اسرائیل (1 RCT)، را با 1097 کودک و نوجوانان (11 تا 18 ساله)، در این مرور وارد کردیم.
ما در مورد تاثیر بازخورد مشتری بر بهبود علایم، همانطور که توسط جوانان در کوتاه‌مدت گزارش شده‌، بسیار نامطمئن هستیم، زیرا به دلیل خطر بالای سوگیری و ناهماهنگی بسیار جدی در برآوردهای تخمین‌زده شده از مطالعات مختلف، شواهد را با قطعیت بسیار پائین در نظر گرفتیم. به‌طور مشابه، ما در مورد تاثیر بازخورد مشتری بر پذیرش درمان، به دلیل خطر بالای سوگیری، عدم دقت در نتایج، و غیرمستقیم بودن اندازه‌گیری پیامد بسیار نامطمئن هستیم (RR: 1.08؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.73 تا 1.61؛ 2 مطالعه؛ 237 شرکت‌کننده؛ قطعیت بسیار پائین).
به طور کلی، اکثر مطالعات تصادفی‌سازی و پنهان‌سازی تخصیص را به اندازه کافی گزارش کرده و انجام داده بودند. هیچ یک از این مطالعات شرکت‌کنندگان و پرسنل را کورسازی نکرده یا تلاشی برای این کار نکرده بودند و در معرض خطر بالای سوگیری عملکردی قرار داشتند، و فقط یک مطالعه، ارزیاب‌ها را کورسازی کرده بود. تمام مطالعات در معرض خطر بالا یا نامشخص سوگیری فرسایشی عمدتا ناشی از گزارش‌دهی ضعیف و غیر شفاف از جریان شرکت‌کنندگان در طول مطالعات بودند.
نتیجه‌گیری‌های نویسندگان
به خاطر کمبود اطلاعات با کیفیت بالا و ناهماهنگی قابل‌توجه در نتایج مطالعات مختلف، در حال حاضر شواهد کافی برای رسیدن به هر گونه نتیجه‌گیری قطعی در رابطه با نقش بازخورد مشتری در درمان روانشناختی برای کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات سلامت روانی وجود ندارد و تحقیقات بیش‌تر در مورد این موضوع مهم مورد نیاز است.
مطالعات آینده باید از خطرات ناشی از عملکرد، تشخیص و سوگیری فرسایشی، همان‌طور که در مطالعات وارد شده به این مرور دیده می‌شود، اجتناب کنند. مطالعات از کشورهای دیگری غیر از آمریکا مورد نیاز است و هم‌چنین مطالعاتی با حضور کودکانی که کم‌تر از 10 سال سن دارند.
خلاصه به زبان ساده
بازخورد مشتری در درمان روان‌شناختی برای کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات سلامت روانی
چرا این مرور مهم است؟
بازخورد سیستماتیک از سوی مشتریان به روانشناسان ممکن است نتایج درمان روان‌شناختی را بهبود بخشد. به‌طور معمول، بازخورد مشتری در طول دوره درمان به‌طور منظم تامین می‌شود. مشتریان در یک پرسشنامه درباره احساس خود در مورد درمان و اینکه به‌طور کلی چه احساسی دارند، پر می‌کنند. سپس پرسشنامه توسط درمانگر نمره‌دهی شده و مرور می‌شود. ایده این است که درمانگر از بازخورد برای تنظیم فرآیند درمان استفاده می‌کند، که هدف از آن بهبود وضعیت مشتری - درمانگر و مشتری - درمان و در نهایت، مشارکت مشتری، پاسخ و پیامدهای درمانی است. شواهد تجربی برای استفاده از بازخورد مشتری در روان‌درمانی بزرگسالان برای بهبود پیامدها و پاسخ وجود دارد، اما دانش محدودی در مورد این روش در کودکان و نوجوانان وجود دارد. این مرور می‌تواند درک بهتری را از نقش فعلی بازخورد مشتری در روان‌درمانی برای کودکان و نوجوانان و همچنین دستورالعمل‌های آتی که فعالیت‌های مبتنی بر شواهد را در روان‌درمانی کودک و بزرگ‌سال ارتقا می‌دهند، فراهم کند.

چه کسانی به این مرور علاقمند خواهند بود؟
روان‌درمانگرانی که با کودکان و نوجوانان کار می‌کنند، سیاست‌گذاران، کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات سلامت روان، و مراقبان و بستگان آن‌ها.

هدف این مرور پاسخ‌دادن به چه سوالاتی است؟
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بازخورد مشتری تاثیر مثبتی بر پیامدهای روان‌درمانی بزرگسالان دارد. ما نمی‌دانیم که آیا بازخورد مشتری با کودکان و نوجوانان هم کار می‌کند یا خیر.

چه مطالعاتی در این مرور وارد شدند؟
برای ورود در این مرور، مطالعات باید کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده باشند، که در آن‌ها کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات سلامت روان به‌صورت تصادفی (فقط شانسی) برای دریافت روان‌درمانی با بازخورد مشتری یا روان‌درمانی استاندارد تخصیص داده می‌شدند. ما پایگاه ‌داده‌های الکترونیکی را جست‌وجو کردیم تا تمام کارآزمایی‌های منتشرشده را تا 3 اپریل 2018 پیدا کنیم، و شش مورد (با مجموع 1097 کودک و نوجوان) را پیدا کردیم که معیارهای ورود ما را برآورده کردند.

شواهد این مرور به ما چه می‌گویند؟
تحقیقات کمی درباره بازخورد مشتری در درمان‌های روان‌شناختی برای کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات سلامت روان صورت‌گرفته است. اغلب آن‌ها در آمریکا با کودکان بزرگتر و نوجوانان (11 تا 18 سال) انجام شده‌اند.
هیچ مدرک روشنی در حمایت از اثربخشی بازخورد مشتری در درمان روان‌شناختی برای کودکان و نوجوانان وجود نداشت.

بعد چه خواهد شد؟
نمی ‌توان این موضوع را رد کرد که بازخورد مشتری اثرات مثبتی بر پیامدهای روان‌درمانی در کودکان و نوجوانان دارد. مطالعات با کیفیت بالا برای ارائه شواهد کافی مورد نیاز است. مطالعات آینده باید شامل کودکان کوچک‌تر نیز باشد و باید در کشورهایی غیر از آمریکا انجام شوند.

(477 مشاهده)
متن کامل [PDF 4 kb]   (39 دریافت)    

پذیرش: 1397/1/14 | انتشار: 1397/5/29