این مرور، فقط یک RCT را وارد کرد که از Australian Research Council؛ University of Sydney International Development Fund؛ Douglas and Lola Douglas Scholarship on Child and Adolescent Health؛ Nadia Verrall Memorial Scholarship؛ و a James Kentley Memorial Fellowship حمایت مالی دریافت کرد. این مطالعه 26 کودک 4 تا 12 سال و مبتلا به CAS خفیف تا متوسط و با علت ناشناخته را به کار گرفت، و دو مداخله را مقایسه کرد: برنامه دیسپراکسی مرکز نافیلد ‐ ویرایش سوم (Nuffield Dyspraxia Programme‐3; NDP‐3)؛ و درمان انتقال سریع هجا (Rapid Syllable Transitions Treatment; ReST). کودکان بهطور تصادفی به یکی از دو گروه درمانی تخصیص داده شدند. درمانها بهطور فشرده در جلسات یک ساعته، چهار روز در هفته به مدت سه هفته، در یک کلینیک دانشگاهی در استرالیا ارائه شدند. دانشجویان پاتولوژی گفتار، درمانها را به زبان انگلیسی ارائه کردند. پیامدها، قبل از درمان، بلافاصله پس از درمان، یک ماه و چهار ماه پس از درمان مورد ارزیابی قرار گرفتند. مرور ما، فقط پیامدهای یک ماه را پس از درمان بررسی کرد. تعدادی از بیماران در هر کوهورت، درمان معمول توصیه شده را همراه با پاتولوژیست گفتار و زبان بین یک ماه و چهار ماه پس از درمان مجددا آغاز کردند (NDP‐3: 9/13 شرکتکننده؛ ReST: 9/13 شرکتکننده). از این رو، حفظ اثرات درمان تا چهار ماه پس از درمان نتوانست بدون سوگیری احتمالی بالقوه تجزیهوتحلیل شود، و بنابراین این نقطه زمانی برای تجزیهوتحلیل بیشتر در این مرور وارد نشد.
همه حوزههای اصلی پیامد را در معرض خطر پایین سوگیری قضاوت کردیم. با توجه به وجود عدم دقت، و اینکه فقط یک RCT شناسایی شد، کیفیت شواهد را به میزان یک سطح به درجه متوسط کاهش دادیم.
هر دو درمان NDP‐3 و ReST یک ماه پس از درمان بهبودی را نشان دادند. برای سه پیامد، اثر NDP‐3 اندکی بیشتر از ReST بود: دقت تولید در کلمات درمان شده (میانگین تفاوت (MD) برای NDP‐3 معادل 36.0؛ MD برای ReST معادل 33.9؛ MD مطلق = 2.1 بین گروهها)؛ انسجام تولید گفتار، اندازهگیری شده توسط سه بار تکرار 25 کلمه واقعی با استفاده از زیر‐مجموعهای متناقض از ارزیابی تشخیصی آزمون بیان و آواشناسی (Diagnostic Evaluation of Articulation and Phonology; DEAP)؛ (NDP‐3 MD = 11.1؛ ReST MD = 10.9؛ MD مطلق = 0.2 بین گروهها)؛ و دقت گفتار متصل به هم، ارزیابی شده توسط دقت کلمه تقلید شده در گفتار متصل از حداقل سه کلمه ترکیب شده (NDP‐3 MD = 14.3؛ ReST MD = 11.5؛ MD مطلق = 2.8 بین گروهها). ReST (MD برابر با 18.3) در رابطه با دقت در تولید کلمات درمان نشده در یک ماه پس از درمان، اثر بزرگتری را نسبت به NDP‐3 (MD برابر با 18.2) نشان داد (MD مطلق برابر با 0.1 بین گروهها). این مطالعه، پیامد ارتباط عملکردی را مورد ارزیابی قرار نداد.
سوال مطالعه مروری
چه درمانهایی به بهبود گفتار و زبان کودکان و نوجوانان مبتلا به آپراکسی گفتاری در دوران کودکی (CAS) کمک میکند.
پیشینه
کودکان مبتلا به CAS، برای تولید دقیق و مداوم صداها و هجاها، برای اینکه بتوانند کلمات و جملات را با وضوح و ریتم درست بیان کنند، مشکل دارند. در نتیجه، درک کودکان مبتلا به CAS ممکن است دشوار باشد و با تاثیرات بالقوه منفی بر موفقیت در مدرسه و برقراری روابط دوستانه همراه باشد. CAS حدود 0.1% از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار میدهد. این مرور، شواهد پژوهشی را برای شناسایی موثرترین درمان برای کودکان مبتلا به CAS گردآوری میکند.
تاریخ جستوجو
شواهد تا 6 اپریل 2017 موجود است.
ویژگیهای مطالعه
یک مطالعه را با 26 کودک 4 تا 12 سال مبتلا به CAS یافتیم. این کودکان، مبتلا به CAS خفیف تا شدید بدون علت شناخته شده بودند. کودکان به صورت تصادفی (با استفاده از روشی مانند پرتاب سکه)، به یکی از دو روش درمانی اختصاص داده شدند: برنامه دیسپراکسی مرکز نافیلد ‐ ویرایش سوم (Nuffield Dyspraxia Programme ‐ Third Edition; NDP‐3)؛ و درمان انتقال سریع هجا (Rapid Syllable Transition treatment; ReST). هر دو روش درمانی به صورت فشرده در جلسات یک ساعته، چهار روز در هفته به مدت سه هفته ارائه شدند. این درمانها توسط دانشجویان پاتولوژی گفتار در یک کلینیک دانشگاهی ارائه شدند. پیامدها، قبل از درمان، بلافاصله پس از درمان، یک ماه و چهار ماه پس از درمان مورد ارزیابی قرار گرفتند. مرور ما، فقط پیامدهای یک ماه را پس از درمان بررسی کرد.
منابع تامین مالی مطالعه
این مطالعه واردشده توسط Australian Research Council؛ University of Sydney International Development Fund؛ Douglas & Lola Douglas Scholarship on Child and Adolescent Health؛ Nadia Verrall Memorial Scholarship؛ و a James Kentley Memorial Fellowship حمایت مالی شد.
نتایج کلیدی
مطالعات بیشتری که این یافتهها را تکرار کنند، شواهد موجود را تقویت میکنند.
این مطالعه شواهد محدودی را ارائه میکند که NDP‐3 ممکن است دقت تولید گفتار را در موارد درمان شده و دقت را در گفتار متصل به هم بهبود ببخشد. شواهد محدودی وجود دارد که NDP‐3 تاثیر اندکی بر انسجام تولید گفتار داشته، و ReST تاثیر جزئی بر دقت تولید کلمات درمان نشده میگذارد. این مطالعه، ارتباط عملکردی را اندازهگیری نکرد.
کیفیت شواهد
مطالعه وارد شده، یک کارآزمایی تصادفیسازی و کنترل شده با خطر کلی پائین سوگیری (bias) بود. با توجه به وجود عدم دقت، و اینکه فقط یک RCT شناسایی شد، کیفیت شواهد را تا یک سطح به موقعیت متوسط کاهش دادیم.
پیشنهادات
شواهد محدودی وجود دارد که نشان میدهد NDP‐3 یا ReST ممکن است برای کودکان مبتلا به CAS با منشا ناشناخته، در محدوده سنی 4 تا 12 سال، بدون رخداد دیگر وضعیتهای همزمان، مفید باشد. ما نتوانستیم دریابیم که یکی از این درمانها بهتر از دیگری، یا بهتر از عدم درمان یا درمان معمول بود. در حال حاضر شواهد در دسترسی برای درمانهای دیگر وجود ندارند.
انجام RCTهای بیشتر ‐ از جمله مطالعاتی که به مقایسه درمانها با گروه کنترل عدم درمان (لیست انتظار) بپردازند – شواهد پایه را تقویت خواهند کرد. همچنین، انجام تحقیقات بیشتری برای کودکان مبتلا به CAS و اختلالات یا تشخیصهای دیگر مورد نیاز است.