پیشینه
مداخلات تغییر سیستم برای ترک مصرف سیگار شامل سیاستها و شیوههای طراحی شده توسط سازمانها برای یکپارچهسازی شناسایی افراد سیگاری و پس از آن ارائه درمان مراقبت معمول مبتنی بر شواهد برای وابستگی به نیکوتین است. چنین استراتژیهایی پتانسیل بهبود حمایت از ترک سیگار را در بخش مراقبتهای بهداشتی، و همچنین پیامدهای ترک را در میان کسانی که از آنها استفاده میکنند، دارند.
اهداف
ارزیابی اثربخشی مداخلات تغییر سیستم در بخش مراقبتهای بهداشتی، برای افزایش ترک سیگار یا ارائه مراقبت برای ترک سیگار، یا هر دو.
روش های جستجو
ما پایگاههای اطلاعاتی شامل ثبت تخصصی گروه اعتیاد به دخانیات در کاکرین، CENTRAL ،MEDLINE ،Embase ،CINAHL، و PsycINFO را در فوریه 2016 جستوجو کردیم. ما همچنین ثبت کارآزماییهای بالینی را جستوجو کردیم: ثبت کارآزماییهای بالینی WHO، مرکز ثبت کارآزماییهای بالینی در حال انجام مؤسسات ملی سلامت ایالات متحده US National Institute of Health (NIH) clinical trial registry. ما متون «منتشرنشده» را کنترل کردیم، و کتابشناختیهای مقالات و نشریات مربوطه را بهصورت دستی جستوجو کردیم.
معیارهای انتخاب
کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترلشده (RCT)، RCTهای خوشهای، شبهRCT ها و مطالعات سری زمانی منقطع که مداخله تغییر سیستم را ارزیابی کردند، و شامل شناسایی تمام افراد سیگاری و ارائه درمان مبتنی بر شواهد برای وابستگی به نیکوتین میشد.
گردآوری و تحلیل دادهها
با استفاده از یک فرم استاندارد، ما دادهها را از مطالعات مناسب در مورد شرایط مطالعه، شرکتکنندگان، مداخلات و پیامدهای مطلوب (پیامدهای ترک و سطح سیستم) استخراج کردیم. برای پیامدهای ترک، ما از محدودیتهای موجود برای تعریف پرهیز استفاده کردیم. پیامدهای سطح سیستم شامل ارزیابی و مستندسازی وضعیت سیگار کشیدن، ارائه راهنمایی برای ترک یا مشاوره برای ترک، ارجاع و ثبتنام برای خدمات ترک، و تجویز داروهای ترک بود. ما خطر سوگیری را بر اساس کتابچه راهنمای کاکرین ارزیابی کردیم و هر مطالعه را در معرض خطر بالا، کم یا نامشخص سوگیری طبقهبندی کردیم. به دلیل ناهمگونی قابل توجه در میان مطالعات، ما از ترکیب روایی استفاده کردیم تا اثربخشی مداخلات را در مورد پیامدهای مختلف توصیف کنیم.
نتایج اصلی
در این مطالعه مروری، ما هفت مطالعه تصادفیسازی و کنترلشده خوشهای را انتخاب کردیم. ما طبق استاندارد GRADE (نظام درجهبندی کیفیت شواهد و قدرت توصیهها)، کیفیت شواهد را بسته به پیامد، بسیار پائین یا پائین رتبهبندی کردیم. شواهد اثربخشی برای پرهیز از سیگار کشیدن در طولانیترین پیگیری (چهار مطالعه)، و برای پیامد ثانویه «تجویز داروهای ترک سیگار» (دو مطالعه) متضاد بود. چهار مطالعه، تغییر را در ارائه مشاوره ترک سیگار ارزیابی کردند و سه مطالعه به نفع مداخله بود. بهبودهای قابل توجهی در مستندسازی وضعیت سیگار کشیدن (یک مطالعه)، مرکز تلفنی ترک (دو مطالعه) و پرهیز از مراجعه (دو مطالعه) وجود داشت. سایر نقاط پایانی ثانویه، مانند درخواست استفاده از دخانیات (سه مطالعه) و مشاوره برای ترک (سه مطالعه)، چند اثر مثبت نیز نشان داد.
نتیجهگیریهای نویسندگان
شواهد موجود نشان میدهد که مداخلات تغییر سیستم برای ترک سیگار ممکن است در دستیابی به افزایش میزان ترک موثر نباشند، اما بهبود فرایند پیامدهایی را، مانند مستندسازی وضعیت سیگار کشیدن، ارائه مشاوره ترک و ارجاع به خدمات ترک سیگار نشان داده شده است. با این حال، بهعنوان مطالعه موجود محدود است و ما نمیتوانیم نتایج قاطعی بگیریم. برای بررسی تاثیر مداخلات تغییر سیستم در هر مرحله از ترک و پیامدهای سطح سیستم نیاز به تحقیقات بیشتر با کیفیت بالا وجود دارد.
خلاصه به زبان ساده
آیا تغییرات سازمانی برای حمایت از افراد ترک کننده سیگار خدمات را بهبود میبخشد و به افراد بیشتری برای ترک کمک میکند؟
پیشینه
سیگار کشیدن علت بسیاری از مشکلات سلامت، از جمله سرطان، بیماریهای قلبی و ریوی است. متخصصین بهداشت (به عنوان مثال پزشکان، پرستاران، داروسازان، دندانپزشکان و غیره) ممکن است بتوانند این آسیب را از طریق کمک به افراد سیگاری هنگام ویزیت در کلینیک کاهش دهند. با این حال، ممکن است تشخیص افراد سیگاری برای ارائهدهندگان خدمات بهداشتی دشوار باشد. آنها همچنین ممکن است احساس کنند که نمیتوانند حمایت خوبی ارائه دهند؛ زیرا زمان کافی، مهارت، آموزش، بودجه یا منابع در احتیار ندارند. تغییر در سازمان گسترده سازمان بهداشت حرفهای ممکن است به بهبود مشارکت آنان در مراقبت برای کمک به افراد برای ترک سیگار کمک کند، و به نوبه خود شانس ترک سیگار را در آنها بهبود بخشد.
این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد: معرفی یک سیستم براساس درخواست بیماران در صورتی که سیگار بکشند و وضعیت سیگار کشیدن را در پروندههای بهداشتی بیمار ثبت کنند؛ فراهم کردن آموزش، بودجه یا منابع برای ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی برای کمک به آنها برای ارائه حمایت موثر برای ترک، شناسایی یک کارمند اختصاصدادهشده برای ارائه حمایت از ترک، معرفی قوانین جدید برای محدود کردن سیگار کشیدن یا حمایت از فعالیتهای ترک، معرفی مشاوره برای ترک سیگار در مراقبت روتین، و پرداختن هزینه به کارکنان بهداشتی برای ارائه حمایت از ترک.
هدف این مطالعه مروری یافتن این بود که آیا اجرای این تغییرات سازمانی، مشارکت متخصصان بهداشت را در فعالیتهای ترک سیگار بهبود میبخشد، و اینکه آیا به افراد سیگاری کمک میکند تا سیگار را ترک کنند یا خیر. ما فعالیتهای زیر را از طریق متخصصین سلامت برای بررسی مشارکت آنها در فعالیتهای ترک سیگار ارزیابی کردیم: 1) در مورد مصرف دخانیات، 2) مستند بودن وضعیت سیگار کشیدن در پروندههای سلامت بیمار، 3) مشاوره افراد سیگاری برای ترک، 4) مشاوره برای ترک، 5) ارائه دارو برای ترک سیگار، و 6) مراجعه به مراکز دیگر مانند مرکز ترک تلفنی (خدمات حمایت تلفنی برای افراد سیگاری برای ترک) که در آن افراد سیگاری میتوانند کمک بیشتری دریافت کنند.
ویژگیهای مطالعه
ما مطالعات منتشر شده را تا فوریه 2016 جستوجو کردیم.
جستوجوی ما 7 مطالعه را شناسایی کرد که در آنها تغییرات اعمال شده در روش سازمانها برای حمایت از ترک سیگار که در مراکز مراقبت بهداشتی ارائه میشد، بررسی شدند؛ شش مطالعه در ایالات متحده آمریکا و یک مطالعه در اسپانیا انجام شد. دو مطالعه، تغییرات اعمال شده را در کلینیکهای مراقبتهای اولیه ارزیابی کردند و دو مطالعه دیگر، تغییرات را در کلینیکهای دندانپزشکی مورد ارزیابی قرار دادند. یک مطالعه هر یک از تغییرات ارزیابی شده را در صنعت داروسازی جامعه، مرکز پزشکی امور سرپایی و عمل جراحی اطفال ارزیابی کرد. تمام مطالعات انتخاب شده توسط سازمانهای دولتی حمایت شدند یا تامین مالی دریافت کردند.
هیچیک از مطالعات، تمام تغییرات توصیه شده یا فعالیتهای ذکر شده را در بالا اجرا نکرد. پنج مطالعه، چهار نوع تغییر و دو مطالعه سه نوع تغییر را اجرا کردند. شناسایی تمام افراد سیگاری، آموزش بهداشت حرفهای و مشاوره افراد سیگاری برای ترک بخشی از تمام مطالعات انتخاب شده بود.
نتایج اصلی
از میان هفت مطالعه شناسایی شده، فقط چهار مطالعه اثر تغییرات سازمانی را در وضعیت ترک شرکتکنندگان بررسی کردند. از این تعداد، دو مطالعه نشان دادند که تغییرات سازمانی به افراد برای ترک سیگار کمک کرد، اما دو مطالعه دیگر گزارش دادند که این تغییرات کمک نکردند، و بنابراین نمیتوان در مورد این عامل نتیجهگیری کرد. فعالیتهایی مانند مشاوره برای ترک، ثبت وضعیت سیگار کشیدن در پروندههای سلامت بیمار، و ارجاع افراد سیگاری به یک درمانگاه خارجی برای سیگار کشیدن پس از اعمال تغییرات بهبود یافت. از سه مطالعهای که فاکتورهایی را مانند سوال در مورد مصرف دخانیات و مشاوره برای ترک آن ارزیابی کردند، دو مطالعه گزارش دادند که تغییرات سازمانی میتواند هر دوی این فاکتورها را بهبود بخشد.
کیفیت شواهد
کیفیت کلی شواهد به دلیل تعداد کم مطالعات موجود و طرحهای ناکافی مطالعه، پائین قضاوت شد. برای پر کردن این شکاف موجود در دانش مطالعات خوب انجام شده بیشتری مورد نیاز هستند. برخی از مطالعات در حال حاضر در حال انجام هستند اما باید بهطور دقیق مورد بررسی قرار گیرند تا در مطالعه مروری انتخاب شوند.