پیشینه
سیگار کشیدن علت بسیاری از مشکلات سلامت، از جمله سرطان، بیماریهای قلبی و ریوی است. متخصصان سلامت (به عنوان مثال پزشکان، پرستاران، داروسازان، دندانپزشکان و غیره) ممکن است بتوانند این آسیب را از طریق کمک به افراد سیگاری هنگام ویزیت در کلینیک کاهش دهند. با این حال، ممکن است تشخیص افراد سیگاری برای ارائه دهندگان خدمات مراقبت سلامت دشوار باشد. آنها همچنین ممکن است احساس کنند که نمیتوانند حمایت خوبی ارائه دهند؛ زیرا زمان کافی، مهارت، آموزش، بودجه یا منابع در اختیار ندارند. تغییر در سازمان گسترده سازمان بهداشت حرفهای ممکن است به بهبود مشارکت آنان در مراقبت برای کمک به افراد برای ترک سیگار کمک کند، و به نوبه خود شانس ترک سیگار را در آنها بهبود بخشد. این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد: معرفی یک سیستم بر اساس درخواست بیماران در صورتی که سیگار بکشند و وضعیت سیگار کشیدن را در رکوردهای سلامت بیمار ثبت کنند؛ فراهم کردن آموزش، بودجه یا منابع برای ارائه دهندگان مراقبت سلامت برای کمک به آنها برای ارائه حمایت موثر برای ترک، شناسایی یک کارمند اختصاص داده شده برای ارائه حمایت از ترک، معرفی قوانین جدید برای محدود کردن سیگار کشیدن یا حمایت از فعالیتهای ترک، معرفی مشاوره برای ترک سیگار در مراقبت روتین، و پرداختن هزینه به کارکنان بخش سلامت برای ارائه حمایت از ترک. هدف این مرور یافتن این بود که اجرای این تغییرات سازمانی، مشارکت متخصصان بخش سلامت را در فعالیتهای ترک سیگار بهبود میبخشد، و اینکه به افراد سیگاری کمک میکند تا سیگار را ترک کنند یا خیر. ما فعالیتهای زیر را از طریق متخصصان سلامت برای بررسی مشارکت آنها در فعالیتهای ترک سیگار ارزیابی کردیم: 1) در مورد مصرف دخانیات، 2) مستند بودن وضعیت سیگار کشیدن در رکوردهای سلامت بیمار، 3) مشاوره افراد سیگاری برای ترک، 4) مشاوره برای ترک، 5) ارائه دارو برای ترک سیگار، و 6) مراجعه به مراکز دیگر مانند مرکز ترک تلفنی (خدمات حمایت تلفنی برای افراد سیگاری برای ترک) که در آن افراد سیگاری میتوانند کمک بیشتری دریافت کنند.
ویژگیهای مطالعه
مطالعات منتشر شده را تا فوریه 2016 جستوجو کردیم.
جستوجوی ما هفت مطالعه را شناسایی کرد که در آنها تغییرات اعمال شده در روش سازمانها برای حمایت از ترک سیگار که در مراکز مراقبت سلامت ارائه میشد، بررسی شدند، شش مطالعه در ایالات متحده آمریکا و یک مطالعه در اسپانیا انجام شد. دو مطالعه، تغییرات اعمال شده را در کلینیکهای مراقبتهای اولیه ارزیابی کردند و دو مطالعه دیگر، تغییرات را در کلینیکهای دندانپزشکی مورد ارزیابی قرار دادند. یک مطالعه هر یک از تغییرات ارزیابی شده را در صنعت داروسازی جامعه، مرکز پزشکی امور سرپایی و جراحی اطفال ارزیابی کرد. تمام مطالعات وارد شده توسط سازمانهای دولتی حمایت شدند یا تامین مالی دریافت کردند.
هیچ یک از مطالعات، تمام تغییرات توصیه شده یا فعالیتهای ذکر شده در بالا را اجرا نکرد. پنج مطالعه، چهار نوع تغییر و دو مطالعه سه نوع تغییر را اجرا کردند. شناسایی تمام افراد سیگاری، آموزش بهداشت حرفهای و مشاوره افراد سیگاری برای ترک بخشی از تمام مطالعات وارد شده بود.
نتایج کلیدی
از میان هفت مطالعه شناسایی شده، فقط چهار مطالعه تاثیر تغییرات سازمانی را در وضعیت ترک شرکتکنندگان مطالعه بررسی کردند. از این تعداد، دو مطالعه نشان دادند که تغییرات سازمانی به افراد برای ترک سیگار کمک کرد، اما دو مطالعه دیگر گزارش دادند که این تغییرات کمک نکردند، و بنابراین نمیتوان در مورد این عامل نتیجهگیری کرد. فعالیتهایی مانند مشاوره برای ترک، ثبت وضعیت سیگار کشیدن در رکوردهای سلامت بیمار، و ارجاع افراد سیگاری به یک درمانگاه خارجی برای سیگار کشیدن پس از اعمال تغییرات بهبود یافت. از سه مطالعهای که فاکتورهایی مانند سوال در مورد مصرف دخانیات و مشاوره برای ترک آن را ارزیابی کردند، دو مطالعه گزارش دادند که تغییرات سازمانی میتواند هر دوی این فاکتورها را بهبود بخشد.
کیفیت شواهد
کیفیت کلی شواهد به دلیل تعداد کم مطالعات موجود و طرحهای ناکافی مطالعه، پائین قضاوت شد. برای پر کردن شکاف موجود در دانش مطالعات خوب انجام شده بیشتری مورد نیاز هستند. برخی از مطالعات در حال حاضر در حال انجام هستند اما باید بهطور دقیق مورد بررسی قرار گیرند تا در مرور وارد شوند.