آسم شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی است. تکنیکهای تمرین تنفسی به طور گسترده توسط پژوهشگران و متخصصان، به منظور یافتن درمانهای مکمل برای درمان آسم استفاده شده است.
بررسی تاثیر تمرینات تنفسی در کودکان مبتلا به آسم.
ما در جستوجوی کارآزماییها، پایگاه ثبت مرکزی کارآزماییهای کنترل شده کاکرین (CENTRAL ؛Cochrane Central Register of Controlled Trials)؛ MEDLINE؛ EMBASE؛ PsycINFO؛ CINAHL؛ AMED و به طور دستی ژورنالهای دستگاه تنفسی و خلاصههای سمینارها را جستوجو کردیم. ما همچنین با ثبتهای کارآزماییها و فهرست منابع مقالات گنجانده شده مشورت کردیم. جستوجوی منابع تا سپتامبر 2015 بود.
ما کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترل شده را در این مطالعه مروری گنجاندیم که در مورد تکنیکهای تمرین تنفس به تنهایی، در مقابل گروه کنترل یا تکنیکهای تمرین تنفس به عنوان بخشی از یک مداخله پیچیدهتر در مقابل گروه کنترل در کودکان مبتلا به آسم انجام شده بودند.
دو نویسنده مطالعه مروری، به طور مستقل کیفیت کارآزماییها و اطلاعات استخراج شده را ارزیابی کردند. پیآمدهای اولیه شامل کیفیت زندگی، علائم آسم و عوارض جانبی جدی بودند. پیامدهای ثانویه عبارت بودند از: کاهش استفاده از داروها، تعداد حملات حاد، اندازهگیریهای فیزیولوژیک (عملکرد ریه (بخصوص جریان هوای کم) و ظرفیت حیاتی)، روزهای غیبت از مدرسه و عوارض جانبی.
بررسی شامل سه مطالعه با حضور 112 شرکت کننده بود. تمام مطالعات گنجانده شده شامل مقایسه تمرینات تنفسی به عنوان بخشی از یک مداخله پیچیدهتر در مقابل گروه کنترل بودند. هیچ کارآزمایی تمرینات تنفسی را به تنهایی با شیوه کنترل مقایسه نکرده بود. شدت آسم شرکت کنندگان در مطالعات متفاوت بود. مطالعات، پیامدهایی را مانند کیفیت زندگی، علائم آسم، کاهش استفاده از دارو، تعداد حملات حاد و عملکرد ریه اندازهگیری کرده بودند. تکنیکهای تمرین تنفسی استفاده شده توسط مطالعات شامل تنفس جانبی دندهای، تنفس دیافراگمی، الگوهای دمی و لبغنچهای بودند. یک مطالعه گنجانده شده در مطالعه مروری نوع تکنیک تنفسی مورد استفاده را مشخص نکرده بود. گروه کنترل مداخلات مختلف دریافت کرده بودند: یک گروه درمان دارونما دریافت کرده بود، یکی برنامه آموزشی و ویزیت دکتر دریافت کرده بود، و در گروه دیگر شیوه کنترل توصیف نشده بود. هیچ گزارشی در مورد مقایسه بین گروهی برای پیامدهای اولیه وجود نداشت. ما مطالعات گنجانده شده را در خطر نامشخص سوگیری (Bias) ارزیابی کردیم.
ما نمیتوانیم هیچ نتیجهگیری قابل اعتمادی در مورد استفاده از تمرینات تنفسی برای کودکان مبتلا به آسم در مطالعات بالینی داشته باشیم. تمرینات تنفسی بخشی از یک بسته جامعتر مراقبت بود، و نمیتواند به خودی خود ارزیابی شود. علاوه بر این، تفاوت روش متودولوژیک در میان سه مطالعه کوچک گنجانده شده و گزارشدهی ضعیف از جنبههای روششناسی و نتایج در اغلب مطالعات وجود داشت.