ما 25 کارآزمایی بالینی تصادفیسازی شده را وارد کردیم که در 45 گزارش توصیف شدند. این کارآزماییها در مجموع 2690 شرکتکننده را در سنین پنج تا 17 سال وارد کردند. در 17 کارآزمایی، شرکتکنندگان مبتلا به موربیدیتیهای همزمان مختلفی نیز تشخیص داده شدند.
مداخلات مهارتهای اجتماعی به شرح زیر بودند: 1) آموزش مهارتهای اجتماعی، 2) درمان شناختی رفتاری، 3) درمان رفتاری/روانیاجتماعی چند‐وجهی، 4) درمان مهارتهای توجه و زندگی کودک، 5) آموزش مهارتهای زندگی، 6) «برنامه چالشبرانگیز افق فکری»، 7) خود‐آموزی کلامی، 8) آموزش فراشناختی (meta‐cognitive)، 9) رفتاردرمانی، 10) درمان مهارتهای رفتاری و اجتماعی، و 11) درمان روانیاجتماعی. مداخلات کنترل عبارت بودند از عدم مداخله یا لیست انتظار.
مدت زمان مداخلات بین پنج هفته و دو سال متغیر بود. ما محتوای مداخلات مهارتهای اجتماعی را قابل مقایسه و مبتنی بر یک مدل رفتاری‐شناختی در نظر گرفتیم. اکثر کارآزماییها آموزش مهارتهای اجتماعی کودک یا آموزش والدین را با دارو ترکیب و در مقابل دارو بهتنهایی مقایسه کردند. برخی از مداخلات تجربی شامل مشاوره معلمان نیز بودند.
بیش از نیمی از کارآزماییها در معرض خطر بالای سوگیری در حوزه تولید توالی تخصیص و پنهانسازی تخصیص قرار داشتند. هیچ یک از کارآزماییها، کورسازی شرکتکنندگان و پرسنل را گزارش نکردند. بیشتر کارآزماییها، تفاوتهای بین گروهها را از لحاظ دارو برای اختلالات همزمان گزارش نکردند. ما از تمام کارآزماییهای مناسب در متاآنالیز استفاده کردیم، اما قطعیت شواهد را به سطح پائین یا بسیار پائین کاهش دادیم.
ما هیچ اثر درمانی بالینی مرتبط را با مداخلات مهارتهای اجتماعی در مقادیر پیامدی اولیه نیافتیم: مهارتهای اجتماعی رتبهبندی شده توسط معلم در پایان درمان (میانگین تفاوت استاندارد شده (SMD): 0.11؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.00 تا 0.22؛ 11 کارآزمایی، 1271 شرکتکننده؛ I2 = 0%؛ 0.05 = P)؛ شایستگیهای عاطفی رتبهبندی شده توسط معلم در پایان درمان (SMD: ‐0.02؛ 95% CI؛ 0.72‐ تا 0.68؛ 2 کارآزمایی؛ 129 شرکتکننده؛ I2 = 74%؛ 0.96 = P)؛ یا در رفتار عمومی رتبهبندی شده توسط معلم (SMD: ‐0.06 (مقدار منفی بهتر بود)؛ 95% CI؛ 0.19‐ تا 0.06؛ 8 کارآزمایی؛ 1002 شرکتکننده؛ I2 = 0%؛ 0.33 = P). تاثیر در پیامد اولیه، که مهارتهای اجتماعی رتبهبندی شده توسط معلم در پایان درمان بود، با MD: 1.22 نقطه در مقیاس سیستم درجهبندی مهارتهای اجتماعی (social skills rating system; SSRS) مطابقت دارد (95% CI؛ 0.09 تا 2.36). حداقل تفاوت بالینی مرتبط (10%) در SSRS برابر با 10.0 نقطه است (بین 0 تا 102 نقطه در SSRS متغیر بود).
ما شواهدی را به نفع آموزش مهارتهای اجتماعی برای علائم اصلی ADHD رتبهبندی شده توسط معلم در پایان درمان برای تمام کارآزماییهای واجد شرایط یافتیم (SMD: ‐0.26؛ 95% CI؛ 0.47‐ تا 0.05‐؛ 14 کارآزمایی؛ 1379 شرکتکننده؛ I2= 69%؛ 0.02 = P)، اما این یافته به دلیل فقدان حمایت از تجزیهوتحلیل حساسیت، خطر بالای سوگیری، فقدان معنیداری (اهمیت) بالینی، ناهمگونی بالا، و قطعیت پایین، سوالبرانگیز است.
این مطالعات عوارض جانبی جدی یا غیرجدی را گزارش نکردند.