پیشینه سوال
آسم (asthma) یک بیماری شایع میان کودکان است. مدارس، مکانهای بالقوهای برای توسعه مهارتهای خود‐مدیریتی هستند، اما شواهدی وجود دارد که نشان میدهند مداخلات مبتنی بر مدرسه که کنترل آسم را بهبود میبخشند، بهطور سیستماتیک مرور نشدهاند.
سوال مطالعه مروری
ما به دنبال بررسی دو سوال بودیم.
• کدام بخش از مداخلات خود‐مدیریتی آسم مبتنی بر مدرسه بیشتر احتمال دارد که باعث موفقیت این مداخلات شوند؟
• این مداخلات چه تاثیری بر کنترل آسم کودکان، حضور در مدرسه، و حضور در مراکز GP و بیمارستان دارد؟
ویژگیهای مطالعه
ما 55 مطالعه را وارد کردیم. سیوسه مورد از این مطالعات به ما کمک کرد تا درک بهتری از بهترین روش ارائه مداخله خود‐مدیریتی آسم داشته باشیم. سیوسه مطالعه به ما کمک کرد تا تعیین کنیم که این مداخلات در بهبود سلامت و بهزیستی (well‐being) کودکان موفق هستند یا خیر. یازده مطالعه به هر دو مورد کمک کردند.
نتایج کلیدی
23 مطالعه را با مدلهای کمی اندازهگیری پیامدهای آسم کودکان وارد کردیم (پیامد، چیزی است که شما میتوانید آن را برای دانستن اینکه مداخله کار میکند یا خیر، اندازهگیری کنید). نتایج نشان میدهد که مداخلات خود‐مدیریتی مبتنی بر مدرسه میتوانند پیامدهایی نظیر بستری شدن، ویزیت در بخش اورژانس و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را بهبود ببخشند. مطالعات اندکی بهبود ویزیت پزشکی برنامهریزی نشده یا کاهش تعداد روزهایی را که کودکان نمیتوانستند فعالیتهای عادی خود را انجام دهند، گزارش کردند. مداخلات، مواردی را مانند غیبت از مدرسه، نشانهها، یا استفاده از داروهای تسکین دهنده کاهش ندادند. مداخلات موثرتر بر اساس نظریات مربوط به این بود که یک مداخله چگونه کار میکند. محققان دریافتند که گنجاندن والدین در مداخله، باعث اطمینان از شاد بودن کودکان با مداخله میشود و اجرای مداخله در ساعات مدرسه باعث افزایش پایبندی شد.
قطعیت شواهد
مطالعاتی که کارکرد مداخلات را اندازهگیری کردند بهطور معمول خوب طراحی شده بودند؛ با این حال گاهی اوقات انجام آنها دشوار بود و برخی از مطالعات ممکن بود پیامدها را دقیق اندازهگیری نکرده باشند. نویسندگان این مرور دریافتند که برخی از مطالعات برای درک اینکه مداخلهای که در معرض خطر سوگیری (bias) قرار داشت چگونه باید ارائه شود انجام شدند، و بهطور کلی قطعیت شواهد حاصل از این مطالعات پائینتر بود.
گرفتن پیغام خانگی
شواهد نشان میدهند که مداخلات خود‐مدیریتی مبتنی بر مدرسه میتوانند به کودکان مبتلا به آسم کمک کنند و پذیرش بیمار را در بیمارستان و مراجعه به بخش اورژانس کاهش دهند. یافتههای مطالعه پیشنهاد میدهند که مداخلات مبتنی بر فرضیه مربوط به اینکه چگونه یک مداخله میتواند برنامهریزی و ارائه شود، میتواند در بهبود پیامدهای کودکان مفید باشد، برای تعداد زیادی از کودکان قابلیت دسترسی داشته باشد و نرخ خروج از مطالعه را پائین نگه دارد، و نشان میدهند که طراحی این مداخلات باید فاکتورهایی را نظیر والدین در نظر بگیرند.
این مرور تا آگوست 2017 بهروز است.