جلد 2017 -                   جلد 2017 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heather MR Ames, Claire Glenton, Simon Lewin. Parents' and informal caregivers' views and experiences of communication about routine childhood vaccination: a synthesis of qualitative evidence. 3. 2017; 2017
URL: http://cochrane.ir/article-1-1953-fa.html
پیشینه
واکسیناسیون دوران کودکی یک راه موثر برای جلوگیری از بیماری‌های جدی دوران کودکی است اما بسیاری از کودکان همه واکسن‌های توصیه شده را دریافت نمی‌کنند. دلیل‌های متفاوتی برای این موضوع هست؛ بعضی از والدین به دلیل خدمات بهداشتی کم‌کیفیت، مسافت‌های طولانی یا کمبود پول به آن‌ها دسترسی ندارند. والدین دیگر ممکن است به واکسن‌ها یا کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که آن‌ها را ارائه می‌دهند اعتماد نکنند یا ممکن است نیاز به واکسیناسیون را به دلیل کمبود اطلاعات یا اطلاعات نادرست درباره نحوه انجام واکسیناسیون و بیماری‌هایی که می‌توانند جلوگیری کنند، مشاهده نکنند.
برقراری ارتباط با والدین در مورد واکسیناسیون دوران کودکی یکی از راه‌های حل این مسائل است. ارتباطات می‌تواند در مراکز بهداشتی، در خانه یا در جامعه انجام شود. ارتباطات می‌تواند دو طرفه باشد، به عنوان مثال، گفت‌و‌شنود بین والدین و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی یا یک طرفه، به ویژه از طریق پیام‌های متنی، پوسترها یا برنامه‌های رادیویی. بعضی از انواع ارتباطات، والدین را قادر می‌سازد تا به طور فعال درباره واکسن‌ها و مزایا و معایب آن‌ها و نیز بیماری‌هایی که می‌توانند جلوگیری کنند، صحبت کنند. سایر انواع ارتباط به سادگی اطلاعات را در مورد مسائل واکسیناسیون و زمان و مکان واکسن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. افرادی که در برنامه‌های واکسن دخیل هستند باید بدانند که چگونه والدین انواع مختلف ارتباطات را در مورد واکسیناسیون تجربه می‌کنند و این‌که چگونه این ارتباط بر تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون تاثیر می‌گذارد.
اهداف
اهداف مشخص مرور عبارت بودند از، شناسایی، ارزیابی و سنتز مطالعات کیفی است که موارد زیر را بررسی کرده بودند: دیدگاه‌ها و تجارب والدین و مراقبت‌کنندگان خصوصی در مورد ارتباط در مورد واکسیناسیون دوران کودکی و شیوه‌ای که در آن ارتباط برقرار می‌شود؛ و تاثیر این ارتباط واکسیناسیون بر تصمیمات والدین و مراقبین خصوصی درباره واکسیناسیون دوران کودکی.
روش های جستجو
ما از پایگاه‌های اطلاعاتی MEDLINE (OvidSP)؛ MEDLINE In-process و دیگر استنادهای ایندکس نشده (Ovid SP)؛ Embase (Ovid)؛ CINAHL (EbscoHOST) و Anthropology Plus (EbscoHost) را برای مطالعات واجد شرایط از زمان تاسیس تا 30 آگوست 2016 جست‌وجو کردیم. ما استراتژی‌های جست‌وجو را برای هر پایگاه اطلاعاتی توسعه دادیم که با استفاده از دستورالعمل‌های Cochrane Qualitative Research Methods Group برای جست‌وجوی شواهد کیفی و هم‌چنین نسخه‌های اصلاح‌شده جست‌وجو برای سه مرور اثربخشی مرتبط تهیه شده بودند. هیچ محدودیت تاریخی یا جغرافیایی برای جست‌وجو وجود نداشت.
معیارهای انتخاب
ما مطالعاتی را وارد کردیم که روش‌های کیفی را برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار دادند، با تمرکز بر دیدگاه‌ها و تجارب والدین و مراقبان خصوصی در مورد اطلاعات مربوط به واکسیناسیون کودکان تا شش سال؛ و از هر موقعیتی در سطح جهانی بودند که در آن اطلاعات مربوط به واکسیناسیون دوران کودکی منتشر یا توزیع شد.
گردآوری و تحلیل داده‌ها
ما از نمونه‌گیری هدفمند با حداکثر تناوب برای سنتز داده‌ها با استفاده از یک فریم نمونه‌گیری سه مرحله‌ای استفاده کردیم. ما یک تجزیه‌و‌تحلیل موضوعی با استفاده از استراتژی مقایسه ثابت برای استخراج داده‌ها و سنتز انجام دادیم. ما اعتماد خود را به یافته‌ها با استفاده از روش GRADE-CERQual ارزیابی کردیم. شواهد با اطمینان بالا نشان می‌دهد که این احتمال بسیار زیاد است که یافته‌های مرور، نمایشی معقول از پدیده مورد علاقه باشد، در حالی که اطمینان بسیار کم نشان می‌دهد مشخص نیست آیا یافته‌های مرور، نمایشی منطقی از آن است. ما سپس با استفاده از یک مدل ماتریس، یافته‌های خود را با یافته‌های به دست آمده از دیگر مرورهای کاکرین ادغام کردیم که اثرات راهبردهای ارتباطی مختلف را بر دانش، نگرش و رفتار والدین در مورد واکسیناسیون دوران کودکی ارزیابی کرده بودند.
نتایج اصلی
ما 38 مطالعه را وارد کردیم، که بیش‌تر در کشورهای با درآمد بالا انجام شده بودند، و بسیاری از آنها درک مفهوم ارتباط واکسن را در مادر بررسی کرده بودند. برخی بر روی واکسن MMR (سرخک، اوریون، سرخجه) تمرکز داشتند.
به طور کلی، والدین اطلاعات بیش‌تری از آنچه دریافت کرده بودند، می‌خواستند (اطمینان بالا به شواهد). کمبود اطلاعات منجر به نگرانی و پشیمانی در مورد تصمیمات واکسیناسیون در میان برخی از والدین شد (اطمینان متوسط).
والدین اطلاعات متعادلی در مورد مزایا و مضرات واکسیناسیون (اطمینان بالا) می‌خواستند، که به روشنی و ساده (اطمینان متوسط) به آن‌ها ارائه شود و در خور شرایط آن‌ها (اطمینان پائین نسبت به شواهد) باشد. والدین اطلاعات واکسیناسیون را در مکان‌های متنوع وسیع‌تر، از جمله خدمات درمانی بیرونی (اطمینان کم) و در زمان مناسب قبل از هر برنامه زمانی واکسیناسیون (اطمینان متوسط) خواستار شدند.
والدین به نیروهای بخش سلامت به عنوان یک منبع مهم اطلاعات نگاه می‌کردند و انتظارات خاصی را از تعامل با آن‌ها داشتند (اطمینان بالا). ارتباطات ضعیف و روابط منفی با کارکنان بهداشتی گاهی اوقات بر تصمیمات واکسیناسیون تأثیر می‌گذارد (اطمینان متوسط).
والدین به طور کلی متوجه شدند که شناختن اینکه کدام منبع اطلاعات واکسیناسیون معتبر است، مشکل است و یافتن اطلاعاتی که آن‌ها فکر ‌کنند بدون سوگیری و متعادل است، چالش‌برانگیز است (اطمینان بالا).
میزان اطلاعاتی که والدین می‌خواستند و منابعی که احساس می‌کردند می‌توانند مورد اعتماد قرار گیرند، ظاهرا به پذیرش واکسیناسیون مربوط می‌شود؛ با والدینی که بیشتر مردد بودند، مایل به دریافت اطلاعات بیشتر بودند (اطمینان کم تا متوسط).
سنتز و مقایسه ما از شواهد کیفی نشان می‌دهد که اکثر مداخلات کارآزمایی‌ها حداقل شامل یک یا دو جنبه کلیدی ارتباطات می‌شد، از جمله تهیه و ارایه اطلاعات قبل از زمان واکسیناسیون و ارایه اطلاعات متناسب با نیازهای والدین. به نظر نمی‌رسید هیچ یک از مداخلات که به داستان‌های منفی رسانه‌ها یا درک والدین از انگیزه‌های کارکنان بهداشتی پاسخ دهند.
نتیجه‌گیری‌های نویسندگان
ما اعتماد بالا تا متوسط را در شواهدی می‌بینیم که در یافته‌های چندین مرور به دست آمده‌اند. تحقیقات بیشتر، به ویژه در مناطق روستایی و کشورهای کم‌درآمد، می‌تواند شواهدی را برای یافته‌هایی که ما اعتماد کم یا بسیار پایین به آنها داشتیم، تقویت کنند. برنامه‌ریزان باید زمان‌بندی اطلاعات مربوط به واکسیناسیون را برای والدین، شرایطی که اطلاعات در دسترس قرار می‌گیرند، ارائه اطلاعات بی‌طرفانه و روشن متناسب با نیازهای والدین، و درک والدین از کارکنان بهداشت و اطلاعات ارائه شده، در نظر بگیرند.
خلاصه به زبان ساده
دیدگاه‌ها و تجربیات ارتباطی والدین و مراقبان خصوصی و در مورد واکسیناسیون معمول زودهنگام در دوران کودکی چیست؟
هدف این مرور کاکرین بررسی نحوه ارتباط والدین درباره واکسن برای کودکان زیر 6 سال بود. ما به جست‌وجو و آنالیز مطالعات کیفی پرداختیم که می‌توانستند به این سوال پاسخ دهند.
تحقیقات کیفی به بررسی چگونگی شناخت و تجربه افراد از جهان اطراف آن‌ها می‌پردازد. این مرور از تحقیقات کیفی مکمل‌ دیگر مرورهای کاکرین است که تاثیر استراتژی‌های ارتباطی مختلف را بر دانش، نگرش و رفتار والدین در مورد واکسیناسیون دوران کودکی ارزیابی می‌کند.

نتایج اصلی
ما کاملا مطمئن به شواهدی هستیم که دریافتیم والدین اطلاعات دقیق، به موقع و متعادل را می‌خواهند اما اغلب این اطلاعات را در اختیار ندارند. میزان اطلاعاتی را که والدین می‌خواهند و به نظر می‌رسد منابع مورد اعتمادشان به پذیرش واکسن مربوط می‌شود؛ بااین‌حال، اعتماد ما به این آخرین یافته فقط کم و متوسط است.

ما در این مرور چه چیزی را مطالعه کردیم؟
واکسیناسیون دوران کودکی یک راه موثر برای جلوگیری از وقوع بیماری‌های جدی دوران کودکی است. با این حال، بسیاری از کودکان همه واکسیناسیون توصیه شده را دریافت نمی‌کنند. ممکن است دلایل مختلفی برای این امر وجود داشته باشد. بعضی از والدین به این واکسن دسترسی ندارند، مثلا به دلیل خدمات بهداشتی ضعیف، فاصله از خانه تا مرکز بهداشت یا کمبود پول. بعضی والدین به خود واکسن یا کارکنان بخش بهداشتی که آن را فراهم می‌کنند اعتماد ندارند، درحالی‌که دیگران نیازی به واکسیناسیون فرزندان خود نمی‌بینند. والدین ممکن است ندانند که واکسیناسیون چگونه کار می‌کنند یا در مورد بیماری‌هایی که آن‌ها پیشگیری می‌کنند، اطلاعاتی نداشته باشند. آنها همچنین ممکن است اطلاعاتی دریافت کنند که گمراه‌کننده یا نادرست است.
برای مقابله با برخی از این مسائل، دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی اغلب سعی می کنند با والدین درباره واکسیناسیون دوران کودکی ارتباط برقرار کنند. این ارتباطات می‌تواند در مراکز بهداشتی، در و یا در سطح جامعه انجام شود. ارتباطات می‌تواند دو طرفه باشد، مثلا بحث‌هایی بین والدین و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی صورت گیرد. همچنین ارتباطات می‌تواند یک طرفه و شامل اطلاعاتی از طریق پیام‌های متنی، پوسترها، جزوات، یا برنامه‌های رادیو و تلویزیون باشد. برخی از انواع ارتباطات اجازه می‌دهد تا والدین به طور فعال درباره واکسن، منافع و عوارض آن و بیماری که آنها را هدف قرار می‌دهد، بحث کنند. سایر انواع ارتباطات به سادگی اطلاعات را در مورد این مسائل یا در مورد زمان و مکان ارائه واکسن فراهم می‌کنند. افرادی که در برنامه‌های واکسیناسیون دخالت دارند باید بدانند که چگونه والدین انواع مختلفی را از ارتباطات در مورد واکسیناسیون تجربه می‌کنند و چگونه این موضوع، تصمیمات را برای واکسیناسیون فرزندانشان تحت تاثیر قرار می‌دهند.
یافته‌های اصلی این مرور چیست؟
ما 38 مطالعه را در این مرور وارد کردیم. اکثر مطالعات در کشورهای با درآمد بالا و با هدف بررسی درک مادران از ارتباط واکسن انجام شده بودند. برخی از مطالعات همچنین شامل دیدگاه پدران، مادربزرگ‌ها و سایر مراقبان بود.
به‌طور کلی، والدین اطلاعات بیشتری از آنچه دریافت کردند، می‌خواستند (اطمینان بالا). برای برخی از والدین کمبود اطلاعات منجر به نگرانی و پشیمانی در مورد تصمیم واکسیناسیون (اطمینان متوسط) شد.
والدین اطلاعات متعادلی را در مورد منافع و خطرات واکسیناسیون (اطمینان بالا) می‌خواستند که به شیوه‌ای واضح و ساده (اطمینان متوسط) و متناسب با به وضعیت آن‌ها (اطمینان پایین) ارائه شده باشد. والدین خواستار اطلاعات واکسیناسیون در خارج از خدمات بهداشتی بودند (اطمینان کم). آنها این اطلاعات را در زمان مناسب و قبل از زمان واکسیناسیون می‌خواستند و نه در زمانی که واکسیناسیون فرزندشان انجام شده بود (اطمینان متوسط).
والدین کارکنان خدمات بهداشتی را به عنوان یک منبع مهم اطلاعات شناختند و انتظارات خاصی از تعامل با آن‌ها داشتند (اطمینان بالا). ارتباطات ضعیف و روابط منفی با کارکنان بهداشتی گاهی اوقات بر تصمیمات واکسیناسیون تأثیر می‌گذارد (اطمینان متوسط).
والدین به طور کلی متوجه شدند که شناخت منبع معتبر اطلاعاتی در مورد واکسیناسیون مشکل است و یافتن اطلاعاتی که احساس کنند بدون سوگیری و متعادل است، چالش‌برانگیز خواهد شد (اطمینان بالا).
میزان اطلاعاتی که والدین می‌خواستند و منابعی که احساس می‌کردند قابل اعتماد هستند، به نظر می‌رسید که با پذیرش واکسیناسیون ارتباط داشته باشند و والدینی که تردید بیشتری داشتند، اطلاعات بیش‌تری را می‌خواستند (اطمینان متوسط تا بالا).

این مرور تا چه تاریخی به‌روز است؟
ما برای مطالعات منتشر شده قبل از 30 آگوست 2016 جست‌وجو کردیم.

(523 مشاهده)
متن کامل [PDF 4 kb]   (33 دریافت)    

پذیرش: 1395/6/9 | انتشار: 1395/11/19