پیشینه
استفاده از دخانیات بزرگترین تکعامل قابل پیشگیری مرگ و بیماری در سراسر جهان است. بستهبندی استاندارد دخانیات مداخلهای با هدف کاهش جذابیت تبلیغاتی بستهها است و میتواند بهعنوان بستهبندی با رنگ یکنواخت (و در برخی موارد با شکل و اندازه) بدون لوگو یا برند، جدای از هشدارهای بهداشتی و سایر اطلاعات مجاز دولتی، و نام برند به شکل یک فونت، رنگ و اندازه معین تعریف شود. استرالیا اولین کشوری بود که بستهبندی استاندارد دخانیات را بین اکتبر و دسامبر 2012 به اجرا درآورد، فرانسه در 1 ژانویه 2017 بستهبندی استاندارد دخانیات را اجرا کرد و چندین کشور دیگر نیز در حال اجرا یا بستهبندی استاندارد دخانیات هستند.
اهداف
ارزیابی تأثیر بستهبندی استاندارد دخانیات بر مصرف، ترک و کاهش مصرف آن.
روش های جستجو
ما MEDLINE ،Embase ،PsycINFO و شش پایگاه اطلاعاتی دیگر را از سال 1980 تا ژانویه 2016 جستوجو کردیم. ما اطلاعات کتابشناختی را کنترل کردیم و برای شناسایی مطالعاتی که قبلا بازیینی شدهاند؛ با نویسندگان مطالعه تماس گرفتیم.
معیارهای انتخاب
پیامدهای اولیه شامل تغییرات در شیوع مصرف دخانیات با لحاظ کردن جذب، ترک، مصرف و پیشگیری از عود مصرف دخانیات بود. پیامدهای ثانویه، پیامدهای متوسطی را تحت پوشش قرار میدهد که بتوان آنها را اندازهگیری کرد و با مصرف، ترک یا کاهش مصرف دخانیات مرتبط هستند. ما طرحهای متعدد مطالعه را مورد بررسی قرار دادیم: کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترلشده، مطالعات شبهتجربی و تجربی، مطالعات مشاهدهای مقطعی و کوهورت. این مطالعه مروری که متمرکز بر تمام جمعیتها و افراد در هر سنی بود؛ باید شامل، مطالعات باید در مجلات مورد بررسی منتشر شده باشد. ما مطالعاتی را بررسی کردیم که به ارزیابی تاثیر تغییرات در بستهبندیهای دخانیات مانند رنگ، طراحی، اندازه و نوع هشدارهای بهداشتی بستهها مربوط به بستهبندی برند پرداختند. در آزمایشها، شرایط کنترل، بستهبندی برند دخانیات بود اما میتوانست شامل تغییرات بستهبندی استاندارد باشد.
گردآوری و تحلیل دادهها
غربالگری و استخراج دادهها با روشهای استاندارد کاکرین انجام شد. ما از حوزههای مختلف «خطر سوگیری (Bias)» برای انواع مختلف مطالعه استفاده کردیم. ما یافتهها را بهصورت نقلقول خلاصه کردیم.
نتایج اصلی
51 مطالعه که معیار ورود را به مطالعه ما داشتند، شامل حدود 800000 شرکتکننده بودند. مطالعات انتخاب شده با توجه به اینکه شامل مطالعات مشاهدهای، مطالعات تجربی بین شرکتکننده و درون شرکتکننده، مطالعات کوهورت و مقطعی، و تجزیهوتحلیلهای سری زمانی بودند، متنوع بودند. تعداد کمی از مطالعات پیامدهای رفتاری در جوانان و افراد غیر سیگاری را مورد بررسی قرار دادند. پنج مطالعه پیامدهای اولیه را ارزیابی کردند: یک مطالعه مشاهدهای میزان شیوع مصرف سیگار را در میان 700000 شرکتکننده تا یک سال پس از بستهبندی استاندارد در استرالیا بررسی کرد.
چهار مطالعه مصرف را در 9394 شرکتکننده، از جمله در مجموعهای از بررسیهای مقطعی ملی استرالیا از 8811 فرد سیگاری در حال حاضر، علاوه بر سه مطالعات کوچکتر ارزیابی کردند. هیچ مطالعهای مصرف، ترک یا پیشگیری از عود را ارزیابی نکرد. دو مطالعه تلاش را برای ترک ارزیابی کردند. 20 مطالعه سایر پیامدهای رفتاری و 45 مطالعه پیامدهای غیر رفتاری را مورد بررسی قرار دادند (بهعنوان مثال جذاب، ادراک آسیب). مطابق با چالشهای ذکر شده در ارزیابی بستهبندی استاندارد دخانیات، تعدادی از شبیهسازیهای روششناختی در مطالعات انتخاب شده مشهود بود و در مجموع ما اکثر مطالعات را در حداقل یک حوزه در معرض خطر بالا یا نامشخص سوگیری قضاوت کردیم.
یک مطالعه انتخاب شده به ارزیابی تاثیر بستهبندی استاندارد دخانیات بر شیوع مصرف سیگار در استرالیا در مقایسه با قبل یا بعد از تغییرات بستهبندی پرداخت و در مقایسه قبل و بعد از تغییر بستهبندی 3.7% کاهش شانس یا 0.5 درصد کاهش در میزان شیوع سیگار کشیدن را هنگامی که اثر متغیرهای مخدوشگر تعدیل شد، نشان داد. اطمینان به این یافته، به دلیل ماهیت شواهد موجود محدود است، و بنابراین با استانداردهای GRADE (نظام درجهبندی کیفیت شواهد و قدرت توصیهها) پائین رتبهبندی شد. یافتهها در میان چهار مطالعهای که به ارزیابی مصرف پرداختند، با برخی از مطالعاتی که هیچ تفاوتی نیافتند و برخی از مطالعاتی که شواهدی از کاهش یافتند ترکیب شدند؛ اطمینان به این پیامد با توجه به محدودیتهای طراحی مطالعه توسط استانداردهای GRADE بسیار پائین رتبهبندی شد.
یک مطالعه کوهورت در مورد افراد بزرگسال سیگاری استرالیایی (5441 شرکتکننده) دریافت که تلاش برای ترک از 20.2% قبل از معرفی بستهبندی استاندارد به 26.6% در یک سال پس از اجرا افزایش یافت. مطالعه دوم مربوط به برقراری تماس با مرکز تلفن ترک، با 78% افزایش مشاهده شده در تعداد تماسها پس از اجرای بستهبندی استاندارد، از این یافته حمایت غیر مستقیم کرد. در اینجا دوباره، اطمینان کم است. مطالعات مربوط به سایر پیامدهای رفتاری، شواهدی از افزایش رفتارهای اجتنابناپذیر در هنگام استفاده از بستههای استاندارد، کاهش تقاضا برای بستههای استاندارد و کاهش میل به مصرف را یافتند. شواهد حاصل از مطالعات اندازهگیری ردیابی با چشم، افزایش توجه ویژه به هشدارهای بهداشتی روی استانداردسازی در مقایسه با بستههای مارکدار/برند نشان داد.
شواهد تأیید کننده برای یافتههای اخیر از مطالعاتی برآمده که نتایج غیر اصولی را ارزیابی میکنند که عموما در هنگام مشاهده بستههای استاندارد، از مارکهای تجاری، اهمیت هشداردهنده بیشتری یافت میشود. شواهد ترکیبی برای ترک نشانهها وجود داشت، در حالیکه یافتههای مربوط به جوانان بهطور کلی به بستههای استاندارد منجر شد که انگیزه شروع سیگار کمتر از بستههای مارکدار باشد. ما سازگارترین شواهد را برای تجدید نظر، با بستهبندی استاندارد پائینتر از بستههای مارکدار یافتیم. دخانیات در بستههای استاندارد نیز بهطور کلی به عنوان دارنده بدترین مزه و با کیفیت پائینتر نسبت به دخانیات در بستهبندیهای مارکدار شناخته میشود. بستهبندی استاندارد نیز به نظر میرسد که باعث کاهش اشتباهاتی در مورد برخی از سیگارها نسبت به سایر سیگارها شود، اما فقط زمانی که رنگهای تیره برای رنگ یکپارچه استفاده میشود.
نتیجهگیریهای نویسندگان
شواهد موجود نشان میدهد که بستهبندی استانداردشده میتواند شیوع سیگار کشیدن را کاهش دهد. در زمان انجام این مطالعه مروری فقط یک کشور بستهبندی استاندارد را انجام داده بود، بنابراین شواهد حاصل از یک مطالعه مشاهدهای بزرگ شواهدی را از این تاثیر نشان میدهد. کاهش رفتار سیگار کشیدن توسط دادههای معمول توسط دولت استرالیا پشتیبانی میشود. دادههای مربوط به اثرات بستهبندی استاندارد بر پیامهای غیر رفتاری (مانند درخواست تجدید نظر) واضحتر است و مکانیسمهای قابل اعتمادی را مطابق با کاهش مشاهده شده در شیوع نشان میدهد. بهعنوان بستهبندی استاندارد شده در کشورهای مختلف، برنامههای مطالعاتی باید برای تأثیر درازمدت بر شیوع، رفتار و شروع مصرف دخانیات آغاز شود. ما هیچ شواهدی ارائه نکردیم که نشان دهد بستهبندی استاندارد ممکن است مصرف دخانیات را افزایش دهد.
خلاصه به زبان ساده
آیا استفاده از بستهبندی استاندارد برای محصولات دخانیات، استفاده از دخانیات را کاهش میدهد؟
پیشینه
استفاده از دخانیات بیشتر از سایر علل قابل پیشگیری مرگ، در سراسر جهان مردم را میکشد. بهترین راه کاهش مصرف دخانیات پیشگیری افراد از شروع مصرف دخانیات و تشویق و کمک به افراد سیگاری موجود برای ترک است. این کار را میتوان با معرفی سیاستهایی انجام داد که میتواند در دسترس تعداد زیادی از افراد یک کشور قرار بگیرد، همراه با ارائه درمان و حمایت فردی برای افرادی که از دخانیات استفاده میکنند تا به ترک سیگار افراد کمک کند. بسیاری از کشورها ممنوعیت تبلیغات دخانیات را در پیش گرفتند اما ظاهر بسته دخانیات را کنترل نکردند.
بستههای دخانیات میتوانند رنگی و جذاب، و دارای اشکال و اندازههای مهیج جدیدی باشند. بستهبندی استاندارد دخانیات یک سیاست دولتی است که این طرحهای روشن و جذاب را از بین میبرد، برای مثال، فقط اجازه میدهد که بستههای دخانیات در یک رنگ، شکل یا اندازه باشند. بستهبندی استاندارد بهطور کلی شامل استفاده از همان رنگ یکنواخت در تمام بستههای دخانیات و بدون تصویر برند است که نام برند در فونت، رنگ و اندازه مشخص نوشته شده است. هشدارهای سلامت و سایر اطلاعاتی که دولتها مایل به نوشتن آن روی بستهها هستند میتواند باقی بماند. استرالیا اولین کشوری بود که تا دسامبر 2012 بستهبندیهای استاندارد دخانیات را معرفی کرد. فرانسه تا ژانویه 2017 دومین کشور بود. چندین کشور دیگر بستهبندی استاندارد یا برنامهریزی را برای انجام این کار ارائه میدهند. ما بررسی کردیم که آیا بستهبندی استاندارد مصرف دخانیات را کاهش میدهد یا خیر.
ویژگیهای مطالعه
ما 9 پایگاه اطلاعاتی را برای مقالاتی جستوجو کردیم که به ارزیابی بستهبندی استانداردی پرداختند که پیش از این توسط اعضای دانشگاهی بررسی شده و قبل از ژانویه 2016 منتشر شدند. ما همچنین منابع این مقالات را در سایر مطالعات کنترل کردیم و در صورت لزوم با نویسندگان تماس گرفتیم.
نتایج اصلی
ما 51 مطالعه را شامل تقریبا 800000 شرکتکننده یافتیم. این مطالعات بهطور قابل توجهی متنوع بودند. برخی از مطالعات بر تاثیر بستهبندی استاندارد در استرالیا تمرکز داشتند، و شامل بررسی سطوح کلی مصرف سیگار بود؛ اینکه آیا افراد سیگاری رفتار خود را، از جمله کاهش تعداد سیگارهایی که آنها می کشند، و اینکه آیا افراد سیگاری تلاش بیشتری برای ترک انجام میدهند تغییر دادهاند. ما همچنین آزمایشهایی را انجام دادیم که در آن افراد از بستههای دخانیات استاندارد استفاده میکردند و پاسخهای آنها را در مقایسه با زمانی که آنها بستههای مارکدار را مشاهده میکردند، مورد بررسی قرار دادند. ما همچنین مطالعاتی را انجام دادیم که مربوط به حرکات چشمی افراد در زمانی بود که بستههای مختلف را در مقایسه با بستههای مارکدار استاندارد بررسی میکردند و اینکه چگونه مردم مایل به خرید بودند و چقدر مایل بودند پرداخت کنند.
فقط پنج مطالعه پیامدهای کلیدی ما را بررسی کردند. یک مطالعه در استرالیا دادههای حاصل از 700000 نفر را قبل و بعد از معرفی بستهبندی استاندارد بررسی کرد. این مطالعه نشان داد نیم درصد کاهش در نسبت افرادی که بعد از معرفی بستهبندی استاندارد از دخانیات استفاده کردند، در مقایسه با قبل از آن، هنگام تعدیل عوامل دیگری که میتوانست بر این موضوع تاثیر بگذارد، وجود داشت. چهار مطالعه دیگر این موضوع را بررسی کردند که آیا افراد سیگاری فعلی تعداد سیگارهایی را میکشند تغییر دادند یا خیر. دو مطالعه در استرالیا این موضوع را مورد بررسی قرار دادند، یک مطالعه شامل نظرسنجیهایی (پیمایش) بود که 8811 فردی را که در حال حاضر سیگار میکشند را کرد، و هیچ تغییری در تعداد سیگارهای مصرف شده نیافت. سه مطالعه کوچکتر نتایج متفاوتی یافتند. دو مطالعه دیگر، تلاش را برای ترک بررسی کردند و افزایش را در ترک در استرالیا پس از معرفی بستهبندی استاندارد مشاهده کردند. بقیه مطالعات پیامدهای دیگر را بررسی کردند، و سازگارترین یافته این بود که بستهبندی استاندارد باعث کاهش میزان جذب افراد در مقایسه با بستههای مارکدار شد. هیچ مطالعهای تعداد افرادی را که استفاده از دخانیات را ترک کردند، تعداد افرادی که استفاده از دخانیات را آغاز کردند، یا تعداد افرادی را که بعد از ترک به استفاده از دخانیات بازگشتند گزارش نکرد.
کیفیت شواهد
اطمینان به این یافتهها به دلایل مختلف محدود شده، از جمله مشکلات مربوط به مطالعه سیاستهای ملی مطالعه مانند بستهبندی استاندارد. با این حال، یافتهها نشان دادند که بستهبندی استاندارد ممکن است باعث کاهش استفاده از دخانیاتی شود که این یافته توسط دادههای روتین به دست آمده از دولت استرالیا حمایت شده و مطالعات به دنبال پیامدهای دیگر هستند. برای مثال، در مطالعات انتخاب شده ما، افراد بهطور مرتب بستههای استاندارد را نسبت به بستههای مارکدار کمتر جذاب یافتند. ما هیچ شواهدی نیافتیم که نشان دهد بستهبندی استاندارد ممکن است مصرف دخانیات را افزایش دهد.