سوال مطالعه مروری
این مرور، با هدف پاسخ به این سوال که «انواع مختلف زیر‐ساختهای دوچرخهسواری چه تاثیراتی بر جراحات و تصادفات ناشی از دوچرخهسواری دارند؟» انجام شده است. زیر‐ساختهای دوچرخهسواری شامل تغییرات ایجاد شده در طراحی جاده یا مدیریت آن برای دوچرخهسواران است. هدف ما گنجاندن مطالعاتی در این مرور بود که بر تاثیرات سه نوع از زیر‐ساختهای دوچرخهسواری تمرکز داشتند:
1. مطالعاتی که هدفشان مدیریت استفاده از فضای جاده برای وسایل نقلیه موتوری و دوچرخهسواران به طور مشترک بود، برای مثال، خطوط ویژه چرخهسواری و استفاده مشترک از یک خط اتوبوس؛
.2 مطالعاتی که مسیر عبور دوچرخه را از مسیر عبور وسایل نقلیه موتوری جدا میکنند و ممکن است دارای مسیرهایی ویژه فقط برای استفاده از دوچرخه باشند، برای مثال، مسیرها و راههای مخصوص دوچرخه. این محلها ممکن است با عابران پیاده به اشتراک گذاشته شوند؛
.3 مدیریت جادهها برای تفکیک خودروهای موتوری و عبور دوچرخه (به عنوان مثال، قوانین راهنمایی و رانندگی که انواع خاصی از گردشها را در عبور و مرور ممنوع میکند) و حرکت منظم دوچرخهها با استفاده از چراغهای راهنمایی.
مقایسهها با مسیرها یا گذرگاههایی انجام شد که یا زیر‐ساختهای دوچرخهسواری در آن محلها وجود نداشت یا نوع متفاوتی از زیر‐ساختها را داشتند. مطالعاتی که بزرگسالان و کودکان همزمان در آن شرکت کرده بودند مورد توجه ما بودند. پیامد اولیه مورد توجه ما جراحات ناشی از دوچرخهسواری بود که در نتیجه تصادف با دوچرخه ایجاد شده باشند. پیامدهای ثانویه شامل نرخ تصادفات در دوچرخهسواران بود، تعداد دوچرخهها مشخص کننده تعداد دوچرخهسوارانی است که از زیر‐ساختها استفاده میکنند.
پیشینه
زیر‐ساختهای دوچرخهسواری شامل ایجاد تغییراتی در شرایط جادهای است که تسهیلات ویژهای را برای دوچرخهسواران فراهم میکند. این تغییرات ممکن است شامل ایجاد مسیرهای مخصوص دوچرخه یا حق دادن به دوچرخهسواران در تقاطعها، یا جدا کردن دوچرخهسواران از وسایل نقلیه سریع یا سنگین باشد. محدودیتهای سرعت ممکن است ابزاری را معرفی کند که، جادهها را بین دوچرخهسواران و وسایل نقلیه با حرکت آهستهتر به اشتراک میگذارد. این مرور مهم است زیرا اگر ما بخواهیم افراد بیشتری دوچرخهسواری کنند، باید بدانیم که زیر‐ساختهای دوچرخهسواری به امنیت دوچرخهسواران کمک میکنند یا خیر.
تاریخ جستوجو
ما منابع علمی پژوهشی سراسر جهان را تا مارچ 2015 جستوجو کردیم.
ویژگیهای مطالعه
انواع مطالعاتی که میتوانند در این مرور وارد شوند، شامل کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترل شده، کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترل شده خوشهای، مطالعات کنترل شده قبل و بعد، و مطالعات سری زمانی منقطع هستند. 21 مطالعه را یافتیم که تاثیرات 11 نوع مختلف را از زیر‐ساختهای دوچرخهسواری بررسی میکنند. هیچ مطالعهای جراحات گزارش شده توسط خود فرد یا صدماتی که منجر به مراجعه به پزشک شوند، را گزارش نکردند. چهارده مطالعه گزارش پلیس را از سقوط دوچرخه یا تصادف یا آسیب ناشی از آن گزارش کرده بودند و بقیه مطالعات، پیامدهایی را مثل تعداد تصادفات دوچرخه یا تعداد دوچرخهسواران درگیر در سقوط دوچرخه گزارش کردند. نه مطالعه شدت تصادف را در تصادفات گزارش کردند؛ هفت مطالعه سن دوچرخهسوار در حادثه و دو مطالعه جنسیت دوچرخهسواران را گزارش کردند. یک مطالعه سطح محرومیت اجتماعی را گزارش کرد. سرعت دوچرخه (cycle flow) در 14 مطالعه گردآوری شد.
نتایج کلیدی
به طور کلی ما دریافتیم که درباره اثرگذاری زیر‐ساختهای مورد مطالعه ما بر جراحات یا تصادفات دوچرخهسواران، با کمبود شواهد مواجه هستیم. مسیرها و شبکههای دوچرخهای به نظر نمیرسد که خطر تصادف را در دوچرخهسواران کاهش دهد. محدودیت سرعت 20 مایل در ساعت، تغییر در بخشهایی از شبکه جادهای و ایجاد میدان در آن و تغییر بخشهای شلوغ یک مسیر مخصوص دوچرخه ممکن است خطر تصادف را کاهش دهد. از نظر شدت جراحت، جنس، سن و سطح محرومیت اجتماعی منطقه، برای نتیجهگیری کردن در خصوص تاثیر زیر‐ساختهای دوچرخهسواری در تصادفات دوچرخهای با فقدان شواهد روبهرو هستیم.
کیفیت شواهد
ما جستوجوی کاملی را برای یافتن مقالات مرتبط انجام دادیم. در 20 مورد از 21 مطالعهای که طراحی آنها از نوع مطالعات کنترل شده قبل و بعد بود، کیفیت شواهد در سطح پائین بود. تعداد کمی از مطالعات تاثیر عواملی مانند آب و هوا و حجم ترافیک را بر نرخ تصادفات در نظر گرفتند. مطالعات کمی به این موضوع پرداختهاند که تغییر در تعداد دوچرخهها که در نتیجه ایجاد زیر‐ساختهاست، چگونه ممکن است نرخ تصادفات را تحت تاثیر قرار دهد.