والدین و مراقبین، تاثیر عمدهای در یادگیری و پیشرفت کودکان از بدو تولد، طی سالهای مدرسه و در دوران بزرگسالی دارند. مشارکت والدین در امر آموزش شامل فراهم کردن محیطی امن برای یادگیری، تحریک فکری، انتقال هنجارها و ارزشهای اجتماعی، شکل دادن به انعطافپذیری کودک از طریق پرورش سواد و حل مسئله و تقویت آرزوهای شخصی و اجتماعی است. ارائهدهندگان آموزش رسمی، بهطور فزایندهای در حال شناخت نقش اولیه والدین، مراقبین و خانواده گستردهتر و همچنین همسالان و محیط در شکلگیری آموزش، سلامت و تجربیات زندگی کودکان هستند.
ارزیابی اثربخشی برنامه همکاری خانوادهها و مدارس با هم (FAST ؛families and schools together) در بهبود پیامدهای مربوط به کودکان و خانوادههای آنها.
بین اکتبر 2018 و دسامبر 2018، ما CENTRAL؛ MEDLINE؛ Embase؛ PsycINFO؛ 11 پایگاه اطلاعاتی اضافی و سه پایگاه ثبت کارآزمایی را جستوجو کردیم. ما فهرست منابع مطالعات واردشده و گزارشها و مرورهای مربوطه را بهصورت دستی جستوجو کردیم، با توسعهدهندگان برنامه و محققان مستقل تماس گرفتیم، و وبسایتهای مربوطه را برای شناسایی سایر مطالعات مناسب جستوجو کردیم.
ما کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترلشده (randomised controlled trials; RCTs) و شبه RCTهایی را وارد کردیم که تاثیرات FAST را نسبت به فهرست انتظار، خدمات معمول یا جایگزین، یا عدم مداخله بر پیامدهای مربوط به کودکان (از بدو تولد تا تکمیل آموزش اجباری) و خانوادههای آنها بررسی کردند.
حداقل دو نویسنده مرور بهطور مستقل از هم رکوردهای بهدست آمده را از جستوجو از نظر ارتباط ارزیابی کردند. یک نویسنده مرور (JV) با کمک نویسنده مستقل دوم مرور (AF؛ DK یا SL)، دادهها را از مطالعات مناسب استخراج کرد. نویسندگان مرور برای حل اختلافات با یکدیگر مشورت کردند. ما از یک مدل اثر ثابت برای متاآنالیز استفاده کردیم. ما نتایج را بهصورت میانگین تفاوتهای استاندارد شده (SMDs) ارائه کردیم زیرا تمام پیامدها دارای مقیاس پیوسته بودند و ما آنها را به همراه 95% فاصله اطمینان (CI) ارائه دادیم. ما از رویکرد GRADE (نظام درجهبندی کیفیت شواهد و قدرت توصیهها) برای ارزیابی قطعیت شواهد مربوط به هر پیامد استفاده کردیم.
ما 10 RCT کامل را شناسایی کردیم که اکثر آنها نسبتا جدید بودند (2007 یا پس از آن) و با حداقل مقداری مشارکت از سوی توسعهدهنده مداخله یا سازمان FAST انجام شدند. نه مورد از 10 کارآزمایی از USA بود؛ کارآزمایی دیگر از UK بود. کودکان کم سن بودند (5 تا 9 ساله؛ میانگین سنی تقریبا 6 سال)، و بنابراین، در حالیکه در گزارشها اینگونه نامگذاری نشدند، ارزیابیها شامل چیزی بود که گاهی « FASTکودکان» (Kids FAST) و گاهی «FAST در سطح ابتدایی» (Elementary Level FAST) نامیده میشود). در میان مطالعات انجام شده در USA، حداقل 62% از شرکتکنندگان عضو یک گروه اقلیت نژادی / قومی (شایعترین آنها، آمریکایی آفریقایی یا لاتین) بودند.
معمولا FAST بعد از روز مدرسه در مدارس ارائه شد. کارآزماییها تقریبا هشت هفته طول کشیدند و معمولا تاثیرات FAST را نسبت به عدم مداخله اضافی بررسی کردند. بیشتر مطالعات از سازمانهای دولت فدرال US حمایت مالی دریافت کردند. ما قطعیت شواهد موجود را در مطالعات واردشده برای پیامدهای اصلی مرور متوسط یا پایین قضاوت کردیم. وارد نکردن همه خانوادهها در تجزیهوتحلیلهای پیامد (فرسایش) و سوگیری احتمالی در جذب خانوادهها در کارآزماییها، محدودیت اصلی شواهد بودند.
ما بیش از 9000 کودک و خانواده آنها را حداقل در یک متاآنالیز وارد کردیم. نتایج زیر مربوط به متاآنالیز دادهها در پیگیری طولانیمدت است.
پیامدهای اولیه
چهار مطالعه (تقریبا 6276 کودک) عملکرد مدرسه کودک را در پیگیری طولانیمدت ارزیابی کردند. اندازه اثر بسیار کوچک بود و CI، دربرگیرنده تاثیراتی که در صورت واقعی بودن، نشاندهنده اثرات مثبت یا منفی احتمالی مهمی باشند، چنانچه از دیدگاه فردی بررسی شوند، نبود (SMD: 0.02-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.11- تا 0.08). ما قطعیت شواهد مربوط به این پیامد را در سطح متوسط ارزیابی کردیم. هیچ مطالعهای عوارض جانبی کودکان، سوءمصرف مواد توسط والدین یا استرس والدین را ارزیابی نکرد.
پیامدهای ثانویه
گزارشهای والدین از رفتار درونی کودک (SMD: 0.03-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.11- تا 0.17؛ 4 RCT؛ حدود 908 کودک؛ شواهد با قطعیت پایین) و روابط خانوادگی (SMD: 0.08؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.03- تا 0.19؛ 4 RCT؛ حدود 2569 کودک؛ شواهد با قطعیت متوسط) منجر به ایجاد CIهایی شد که دربرگیرنده تاثیراتی (در صورت واقعی بودن) نبودند که نشاندهنده اثرات مثبت یا منفی مهم احتمالی باشد.
بااینحال، CI مربوط به گزارشهای والد از رفتار بیرونی کودک، دربرگیرنده تاثیراتی (در صورت واقعی بودن) احتمالا به اندازه کافی بزرگ بود که مهم باشند (SMD: 0.19-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.32- تا 0.05-؛ 4 RCT؛ حدود 754 کودک؛ شواهد با قطعیت پایین).
با توجه به این نتایج، حمایت از این ادعا دشوار است که تخصیص به FAST با پیامدهای مثبت مهمی برای کودکان و والدین آنها همراه است.