هدف این مطالعه مروری چیست؟
هدف از این مرور کاکرین، پاسخ به این سوال بود که مداخلات تناسب وزن میتواند مهارتهای فکری و عملکرد تحصیلی کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی را ارتقا دهد یا خیر. محققان کاکرین برای پاسخ به این سوال، تمام مطالعات مرتبط را گردآوری و تجزیهوتحلیل کردند.
پیامهای کلیدی چه هستند؟
این مرور بهروز شده، شواهدی ارائه میکند که عملکردهای تحصیلی که وزن متناسب را در کودک تشویق میکند، ممکن است با مزایایی برای مهارتهای تفکر و عملکرد تحصیلی همراه باشد. با این وجود، ما به مداخلات تناسب وزن با کیفیت بالاتری نیاز داریم که مهارتهای تفکر و عملکرد تحصیلی را مانند پیامدهای سلامت تست کنند.
در این مرور چه موضوعی مورد بررسی قرار گرفت؟
تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی در جهان بالاست. برخی کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی مشکلات سلامت دارند یا به علت وزنشان زورگویی (bullied) میکنند. این تجربیات به مشکلات عملکرد خوب در مدرسه متصل شده، جایی که آنها تمایل کمتری به انجام وظایف متفکرانه از جمله حل مسئله دارند. مزیت فعالیت فیزیکی و تغذیه سالم، داشتن وزن متناسب و ارتقای مهارتهای تفکر و عملکرد تحصیلی در کودکان با وزن متناسب است. مطالعات نشان دادند که مداخلات وزن متناسب میتواند باعث کاهش چاقی در کودکان و نوجوان شود، اما مشخص نیست که مداخلات وزن متناسب میتواند مهارتهای تفکر و پیشرفت تحصیلی را در کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی ارتقا دهد یا خیر.
نتایج اصلی این مرور چه هستند؟
نویسندگان مرور 18 مطالعه را یافتند که در مجموع 2384 کودک و نوجوان مبتلا به چاقی را وارد مطالعه کردند. پنج مطالعه کودکان را به صورت انفرادی به گروههای مداخله یا کنترل اختصاص دادند. سیزده مطالعه تخصیص را بر اساس کل کلاس، مدرسه یا نواحی مدرسه به گروه کنترل یا مداخله انجام دادند. از 18 مطالعه، 11 مطالعه شامل کودکان در سن تحصیلی اولیه/ابتدایی میشد. هشت مطالعه مداخلات فعالیت فیزیکی را پیشنهاد دادند، هفت مطالعه برنامههای فعالیت فیزیکی را با آموزش سبک زندگی سالم ترکیب کردند، و سه مطالعه تغییرات را در رژیم غذایی پیشنهاد دادند. این مطالعات در 10 کشور مختلف انجام شد. هفده مطالعه حداقل یک نقص در چگونگی انجام مطالعه داشتند. این موضوع میزان اعتماد ما را به یافتههایی که میتوانیم داشته باشیم، کاهش داد.
مطالعات اندکی نوع مشابهی را از عملکرد تحصیلی و مهارتهای تفکر به اشتراک گذاشتند. فقط سه مطالعه پیامد یکسانی را گزارش کردند. هیچ یک از مطالعات نیازهای پشتیبانی آموزشی اضافی و عوارض جانبی را گزارش نکردند. ما دریافتیم که در مقایسه با حالت معمول، مداخلات فعالیت فیزیکی میتواند منجر به بهبود اندکی در مهارتهای حل مشکل شود. این یافتهها مبتنی بر شواهد با کیفیت بالا بودند. یافتههای با کیفیت متوسط نشان دادند که مداخلات فعالیت فیزیکی بهبودی را در پیشرفت ریاضیات و خواندن در کودکان مبتلا به چاقی ایجاد نمیکند. همچنین شواهد با کیفیت بسیار پائین نشان دادند که هیچ مزیتی در مداخلات فعالیت فیزیکی برای بهبود پاسخهای رفتاری کنترل نشده وجود ندارد. پیشرفت کلی تحصیلی در مطالعاتی که مداخلات فعالیت فیزیکی را با تمرین استاندارد مقایسه کرده بودند، گزارش نشد.
مطالعاتی که مداخلات فعالیت فیزیکی را بهعلاوه آموزش سبک زندگی سالم با تمرین استاندارد مقایسه کرده بودند، دارای شواهدی با کیفیت پائین تا بسیار پائین بودند. این مطالعات نشان دادند که هیج بهبودی در پیشرفت تحصیلی یا پاسخهای رفتاری کنترل نشده در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل وجود ندارد. مهارتهای حل مسئله در مطالعاتی که فعالیت فیزیکی بهعلاوه آموزش سبک زندگی سالم را با تمرین استاندارد مقایسه کرده بودند، گزارش نشد.
یافتههای ما نشان داد که تغییر دانش در مورد تغذیه، و تغییر غذایی که در مدارس توزیع میشود در مقایسه با تمرین استاندارد، میتواند منجر به بهبود متوسطی در پیشرفت کلی تحصیلی نوجوانان مبتلا به چاقی شود. جایگزینی بسته ناهار مدرسه با یک رژیم غذایی مغذی همراه با آموزش تغذیه، پیشرفت را در ریاضیات و خواندن کودکان مبتلا به چاقی بهبود نداد. با این وجود، کیفیت شواهد برای پیشرفت کلی تحصیلی، ریاضیات و خواندن پائین بود. این به معنای این است که پژوهشهای آینده به احتمال بسیار زیاد نتایج را تغییر میدهند زیرا مطالعات وارد شده نشان دادند که برخی ضعفهای روششناسی وجود دارد (بهطور مثال، تعداد اندک کودکان و ترک تحصیل (dropout) بالای کودکان در مطالعه). مهارتهای حل مسئله و پاسخهای رفتاری کنترل نشده برای مطالعات مداخله رژیم غذایی گزارش نشد.
این مرور تا چه زمانی بهروز است؟
نویسندگان مرور منابع علمی را برای یافتن مطالعات مرتبط در فوریه 2017 جستوجو کردند.