هدف از انجام این مرور چیست؟
هدف از این مرور کاکرین این است که ببینیم یادگیری الکترونیکی، یعنی برنامههای آموزشی آنلاین تعاملی، بین متخصصان دارای مجوز سلامت برای بهبود پیامدهای بیماران یا رفتارها، مهارتها و دانش متخصصان سلامت موثرتر از یادگیری مرسوم (بدون دسترسی به یادگیری الکترونیکی) است یا خیر. محققان کاکرین تمامی شواهد مرتبط را برای پاسخ به این سوال جمعآوری و تجزیهوتحلیل کرده و 16 مطالعه را شناسایی کردند.
پیامهای کلیدی
در مقایسه با یادگیری مرسوم، یادگیری الکترونیکی ممکن است در بهبود پیامدهای بیمار یا رفتارها و دانش متخصصان سلامت تفاوتی اندک یا عدم تفاوت ایجاد کند و اینکه مهارتهای متخصصان سلامت را بهبود بخشیده یا آن را کاهش میدهد، نامطمئن است.
در این مرور چه موضوعی بررسی شد؟
فنآوریهای مدرن، سیستم عاملهای جدیدی را برای پیشبرد آموزش پزشکی ایجاد کرده است. یادگیری الکترونیکی به دلیل مزایای بالقوه آموزش فردی، محبوبیت به دست آورده و به دانشآموزان اجازه میدهد تا سرعت و محتوای دورهها را با نیازهای فردی خود مطابقت دهند، و دسترسی دانشآموزان را به اطلاعات از راه دور افزایش میدهد، هزینهها را کاهش داده و بهروز کردن مکرر مطالب را تسهیل میبخشد.
مرورهای پیشین تفاوتها را مشخص نکردهاند، اما آنها بسته به نوع شرکتکنندگان وارد شده (ترکیبی از متخصصان دانشآموخته سلامت و دانشجویان پزشکی) و انواع مطالعات ارزیابی شده (کارآزماییهای تصادفیسازی شده با کارآزماییهایی غیر‐تصادفیسازی شده) محدود شدهاند.
نتایج اصلی این مرور چه هستند؟
نویسندگان این مرور 16 مطالعه مرتبط را از 10 کشور مختلف شناسایی کردند و اطلاعات مربوط به 5679 شرکتکننده (4759 متخصص سلامت؛ 587 پرستار؛ 300 پزشک و 33 مشاور سلامت مراقبت از کودک) را ارائه دادند. شرکتها سه مطالعه را تامین مالی کردند، در حالی که سازمانهای دولتی شش مطالعه را تامین مالی کردند.
یک مطالعه با حضور 847 نفر از متخصصان سلامت، بین تاثیر یادگیری الکترونیکی و یادگیری مرسوم بر پیامدهای بیمار طی یک سال، تفاوتی اندک تا عدم تفاوت را مشاهده کرد، و دو مطالعه با 950 نفر از متخصصان سلامت طی 3 تا 12 ماه تفاوتی اندک تا عدم تفاوت را در رفتارهای متخصصان سلامت گزارش داد، به طوری که شواهد با قطعیت پائین بود. ما مطمئن نیستیم که یادگیری الکترونیکی، مهارتهای متخصصان سلامت را در پیگیری 0 تا 12 هفتهای، بر اساس پیامدهای شش مطالعه با 2912 شرکتکننده و شواهد با قطعیت بسیار پائین، بهبود میبخشد یا آن را کاهش میدهد. یادگیری الکترونیکی همچنین ممکن است بر دانش متخصصان سلامت، بر اساس پیامدهای حاصل از 11 مطالعه با 3236 شرکتکننده در پیگیری 0 تا 12 هفتهای تفاوتی اندک یا عدم تفاوت ایجاد کند، چون قطعیت شواهد پائین بود.
این مرور تا چه زمانی بهروز است؟
نویسندگان این مرور مطالعاتی را که تا جولای 2016 منتشر شده جستوجو کردند.