سوال مطالعه مروری
ابزارهای تشخیص اختلال طیف اوتیسم (autism spectrum disorder; ASD) در کودکان پیشدبستانی چقدر دقیق هستند؟
چرا تشخیص دقیق ASD مهم است؟
عدم تشخیص ASD در کودکان مبتلا، زمانی که وجود دارد (نتیجه منفی کاذب)، به این معنی است که کودکان مبتلا به ASD ممکن است دریافت مداخله زودهنگام و خانوادهها ممکن است دریافت پشتیبانی و آموزش به موقع را از دست بدهند. تشخیص نادرست ASD (نتیجه مثبت کاذب) ممکن است باعث استرس خانوادگی شده، منجر به پژوهشها و درمانهای غیر‐ضروری شود و تعداد بیشتری را در معرض منابع خدماتی محدود حال حاضر قرار دهد.
هدف از انجام این مرور چیست؟
دانستن اینکه کدام ابزاری که بهطور معمول استفاده میشود، برای تشخیص ASD در کودکان پیشدبستانی دقیقتر است. محققان کاکرین 13 مقاله منتشر شده را برای پاسخ به این سوال مرور کردند.
در این مرور چه موضوعی بررسی شد؟
شش نوع تست مرور شد: چهار تست اطلاعات مربوط به رفتارهای کودکان را از طریق مصاحبه با والدین یا مراقبین (مصاحبههای تشخیصی اوتیسم ‐ تجدید نظر شده (Autism Diagnostic Interview‐Revised; ADI‐R)، ﻣﻘﻴـﺎس ﺗﺸﺨﻴﺼـﻲ اوﺗﻴﺴـﻢ ﮔﻴﻠﻴـﺎم (Gilliam Autism Rating Scale; GARS)، مصاحبه تشخیصی اختلال اجتماعی و ارتباطی (Diagnostic Interview for Social and Communication Disorder; DISCO) و مصاحبه رشدی، ابعادی و تشخیصی (Developmental, Dimensional, and Diagnostic Interview; 3di)) ارائه کردند؛ یک تست نیاز دارد که یک متخصص آموزش دیده، رفتار کودک را در شرایط خاص مشاهده کند (برنامه مشاهده تسخیص اوتیسم (Autism Diagnostic Observation Schedule; ADOS))؛ و یک تست مشاهدات کودک را از طریق مصاحبه با والدین یا مراقبین ترکیب کرد (مقیاس رتبهبندی اوتیسم در دوران کودکی (Childhood Autism Rating Scale; CARS)).
نتایج اصلی مرور چه هستند؟
این مرور 21 مجموعه مرتبط با تجزیهوتحلیل انجام شده را در بین 2900 کودک وارد کرد. نتایج فقط برای سه ابزار موجود بود: ADOS (1 و 2 ماژول)؛ CARS و ADI‐R. اگر این ابزارها برای 1000 کودک اعمال شود، 740 کودک مبتلا به ASD، سپس 696، 592 و 385 کودک به ترتیب به درستی مبتلا به ADOS؛ CARS و ADI‐R شناسایی خواهند شد، در حالیکه 52، 31 و 42 کودک بدون ASD به اشتباه مبتلا به ASD طبقهبندی شدند. از 260 کودک بدون ASD؛ 208، 229 و 218 کودک به ترتیب به درستی مبتلا به ADOS؛ CARS و ADI‐R طبقهبندی خواهند شد، در حالی که 44، 148 و 355 کودک مبتلا به ASD به اشتباه بدون ASD طبقهبندی خواهند شد.
شکل 1 را ببینید.
یکی از مطالعات استفاده از ADI‐R را همراه با ADOS بررسی کرد و دریافت که استفاده از هر دو ابزار دقیقتر از استفاده از ADOS به تنهایی نیست.
نتایج تجزیهوتحلیل در این مرور چقدر قابل اطمینان هستند؟
استفاده از رویکردهای بهترین تخمین بالینی مختلف منجر به تشخیص بیماری در کودکان شد. این روش معمولا در پژوهشها مورد استفاده قرار میگیرد اما همیشه ارزیابی چندین رشتهای توصیه شده برای تشخیص بالینی تکرار نمیشود.
مشکلات مربوط به اینکه چگونه برخی از مطالعات انجام شدند و وجود تضاد منافع در برخی از مطالعات ممکن است منجر به تشخیص ADOS؛ CARS و ADI‐R، دقیقتر از آنچه واقعا هستند، شود. همچنین اگر این ابزار در جمعیتهایی با شیوع پائین ASD مورد استفاده قرار گیرد، درصد بالاتری از کودکانی که مبتلا به ASD نیستند، احتمالا تشخیص ASD دارند.
اعداد نشان داده شده در بالا نشان دهنده مقادیر میانگین تجزیهوتحلیل هستند. با این حال، به دلیل تخمینهای فردی متفاوت، ما نمیتوانیم مطمئن شویم که ADOS همیشه این نتایج را به دست خواهد داد. تعداد کودکان وارد شده در مطالعات انجام شده تا به امروز، از جمله مطالعاتی که به مقایسه دقت ابزارهای مختلف پرداختند، برای ایجاد اطمینان به این نتایج کافی نیستند.
نتایج این مرور برای چه کسانی کاربرد دارد؟
مطالعات وارد شده در استرالیا، کانادا، هند، هلند، انگلستان و ایالات متحده انجام شدند. مطالعات شامل کودکان زیر شش سال، یا کودکان با میانگین سنی کمتر از شش سال بود، که مشکلات زبانی، تاخیر رشد، ناتوانی ذهنی یا یک مشکل سلامت روان، ارائه خدمات بالینی یا به کارگیری در یک مطالعه پژوهشی داشتند.
این مرور چه کاربردهایی دارد؟
یافتههای کنونی نشان میدهد که ADOS برای کودکان دارای ASD که تشخیص داده نشده بودند، بهترین است و در تشخیص درست کودکی که ASD ندارد مشابه با CARS و ADI‐R است. ADOS دقت قابل قبولی در جمعیتهایی با شیوع بالای ASD دارد. با این حال، اگر از این ابزار در جمعیت با شیوع پائین ASD استفاده شود، تشخیص بیش از حد محتمل است. این یافته از عمل فعلی توصیه شده برای ابزارهای تشخیصی ASD که به عنوان بخشی از ارزیابی چند‐رشتهای، به جای ابزارهای تشخیصی مستقل مورد استفاده قرار میگیرند، حمایت میکند.
این مرور تا چه زمانی بهروز است؟
این مرور تا جولای 2016 بهروز است.