سوال مطالعه مروری
هدف از این مرور کاکرین پیبردن به این بود که اطلاعات رو‐در‐رو یا آموزش ارائه شده به والدین یا والدینی که منتظر تولد نوزاد هستند، وضعیت واکسیناسیون، دانش یا درک والدین از واکسیناسیون، نگرشها یا باورها درباره واکسیناسیون یا قصد واکسیناسیون را بهبود میبخشد یا خیر. همچنین شواهدی را در مورد تاثیرات منفی مداخله، مانند اضطراب و شواهدی را در مورد هزینه و تجربیات والدین از مداخله مورد بررسی قرار دادیم.
این یک نسخه بهروز از مروری است که ابتدا در سال 2013 منتشر شد. در این نسخه بهروز، چهار مطالعه جدید را پیدا کردیم که در مجموع ده مطالعه میشد.
پیشینه
واکسیناسیون دوران کودکی یک روش مهم و موثر برای کاهش بیماری و مرگومیر در دوران کودکی است. با این حال، بسیاری از کودکان واکسنهای توصیه شده را دریافت نمیکنند، زیرا والدین یا مراقبین آنها نمیدانند چرا واکسیناسیون مهم است، نمیدانند چگونه، کجا یا چهموقع فرزندان خود را واکسن بزنند، یا نگرانیها یا شک و تردیدهایی درباره ایمنی و اثربخشی واکسن دارند.
یک راه برای اطلاعرسانی یا آموزش والدین در مورد واکسیناسیون، از طریق گفتوگوهای رو‐در‐رو، هم بهصورت یک‐به‐یک و هم به صورت گروهی است. این استراتژی میتواند در هر شرایطی مورد استفاده قرار گرفته و مطابقت داده شود.
ویژگیهای مطالعه
کارآزماییهای منتشر شده را تا جولای 2017 وارد کردیم. ما ده مطالعه را با مجموع 4527 شرکتکننده پیدا کردیم که تاثیرات اطلاعات رو‐در‐رو یا آموزش برای والدین را بررسی کرد. هفت مطالعه از کشورهای با سطح درآمد بالا و سه مطالعه از کشورهای با سطح درآمد پائین یا متوسط بود. مداخلات ترکیبی از جلسات کوتاه (کمتر از ده دقیقه) و جلسات طولانی (15 دقیقه تا چند ساعت) بود که به والدین جدید یا آنهایی که منتظر تولد نوزاد هستند، ارائه شد.
نتایج کلیدی
دادههای مربوط به تاثیرات اطلاعات رو‐در‐رو یا آموزش را روی هفت پیامد مختلف تجزیهوتحلیل کردیم. با توجه به مطالعات وارد شده، اطلاعات رو‐در‐رو یا آموزش ممکن است وضعیت واکسیناسیون کودکان را بهبود دهد، احتمالا درک و دانش والدین را نسبت به واکسیناسیون کمی بهبود داده، و ممکن است قصد والدین را از واکسیناسیون کمی بهبود داده باشد. این مداخلات ممکن است منجر به تفاوتی اندک یا عدم تفاوت در نگرشهای والدین یا اضطراب مربوط به مداخله شود. فقط یک مطالعه هزینه استراتژی مدیریت رو‐در‐رو را اندازهگیری کرد. در این مطالعه، هزینه ایمنسازی کامل یک کودک اضافی هشت برابر هزینههای مراقبت معمول بود؛ اما مداخله پیچیده، و مطالعه قدیمیتر بود، و نمیتوانست بهطور گستردهای قابل تعمیم باشد. هیچ مطالعهای، رضایت والدین را با مداخله رو‐در‐رو ارزیابی نکرد.
قطعیت شواهد
قطعیت شواهد را برای دانش یا درک والدین متوسط تشخیص دادیم، اما برای همه پیامدهای دیگر پائین بود. قطعیت شواهد را در جایی که مطالعات مشکلاتی به دلیل سوگیری (bias) از منابع مختلف داشتند (به عنوان مثال روشی که در آن شرکتکنندگان برای مطالعه گروهها تعیین شدند)، جایی که تنوع زیادی در نتایج یا تخمینهای غیر‐دقیق وجود داشت، یا جایی که ما در مورد انتخاب معیارهای پیامدها تردیدهایی داشتیم، کاهش دادیم.
نتیجهگیریها
این مرور پیشنهاد میدهد که پیامهای آموزشی متمرکز بر ایمنسازی ممکن است برای بهبود پوشش واکسیناسیون و، به میزان کم، دانش، مخصوصا در جایی که آگاهی بهعنوان یک مانع برای واکسیناسیون شناخته میشود، کافی باشد.