کمپینهای رسانههای جمعی برای کنترل دخانیات میتواند به تعداد زیادی از مردم دسترسی داشته باشد. بخش عمدهای از متون بر تاثیر تبلیغات کنترل دخانیات بر جوانان متمرکز است؛ اما تعدادی از ارزیابیهای کمپینها نیز وجود دارد که سیگاریهای بزرگسال را هدف قرار داده و نتایج ترکیبی را نشان میدهد. کمپینها ممکن است محلی، منطقهای یا ملی باشند و ممکن است با سایر مولفههای یک سیاست جامع کنترل دخانیات ترکیب شوند.
ارزیابی اثربخشی مداخلات رسانهای در کاهش مصرف سیگار در بزرگسالان.
استراتژی جستوجوی گروه اعتیاد به دخانیات در کاکرین با جستوجوهای اضافی برای همه مطالعات مربوط به ترک دخانیات / سیگار، رسانههای جمعی و بزرگسالان ترکیب شد. ما همچنین پایگاه ثبت مرکزی کارآزماییهای کنترل شده کاکرین Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL) و تعدادی از پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی را جستوجو کردیم. آخرین جستوجو در نوامبر 2016 انجام شد.
کارآزماییهای کنترلشده به منظور تخصیص جوامع، مناطق یا ایالتها به مداخله یا شرایط کنترل؛ سریهای زمانی متوقف شده.
بزرگسالان، 25 ساله یا بیشتر، که بهطور مرتب سیگار میکشند. مطالعاتی که تمام بزرگسالان را بهصورت تعریف شده در مطالعات مورد پوشش قرار میدهند انتخاب شدند.
رسانههای جمعی در اینجا بهصورت کانالهای ارتباطی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامهها، بیلبوردها، پوسترها، بروشورها یا جزوههایی که برای دسترسی به تعداد زیادی از مردم در نظر گرفته شدهاند و وابسته به تماس فرد با فرد نیست، تعریف شدهاند. هدف اصلی کمپین رسانههای جمعی باید تشویق افراد سیگاری به ترک آن باشد. آنها میتوانند بهتنهایی یا در ارتباط با برنامههای کنترل دخانیات انجام شوند.
پیامد اصلی، تغییر رفتار سیگار کشیدن بود. این تغییر میتواند بهصورت تغییرات در شیوع، تغییرات در مصرف سیگار، میزان ترک یا شانس سیگاری بودن گزارش شود.
دو نویسنده بهطور جداگانه تمام مطالعات را برای معیارهای ورود و برای کیفیت مطالعه ارزیابی کردند (MB ،LS ،RTM). یک نویسنده (MB) دادهها را استخراج و یک نویسنده دوم (LS) آنها را بررسی کرد.
نتایج به دلیل ناهمگونی مطالعات انتخابشده، ترکیب نشدند و بهصورت روایتی و در قالب جدول ارائه شد.
یازده کمپین معیارهای ورود را به این مطالعه مروری داشتند. مطالعات در طراحی، تنظیمات، مدت زمان، محتوا و شدت مداخله، طول مدت پیگیری، روشهای ارزیابی و همچنین در تعاریف و معیارهای رفتار مصرف سیگار مورد استفاده متفاوت بودند. در میان هفت کمپین که شیوع سیگار کشیدن را گزارش دادند، کاهش قابل ملاحظهای در کمپینهای کنترل دخانیات در ایالت کالیفرنیا و ماساچوست در مقایسه با سایر ایالات در ایالات متحده آمریکا، مشاهده شد. در سه مورد از هفت مطالعه باقیمانده اثرات مثبت بر شیوع در کل جمعیت یا زیرگروهها مشاهده شد. سه کمپین از هفت کمپین در مقیاس بزرگ که نتایج را برای مصرف دخانیات گزارش دادند، کاهش قابل توجهی از نظر آماری نشان دادند. در میان هشت مطالعه که میزان رعایت یا رها کردن ترک سیگار را گزارش دادند، چهار مورد اثرات مثبت نشان دادند، اگرچه در یکی از این مطالعات، اثرات برای کنار گذاشتن و تقلیل بهصورت ترکیبی اندازهگیری شد. از میان سه مطالعه که کاهش قابل توجهی نشان ندادند، یک مطالعه اثر مداخلهای معنیداری را روی افراد سیگاری و سابقا سیگاری نشان داد.
شواهدی وجود دارد که برنامههای جامع مبارزه با دخانیات که شامل برنامههای رسانههای جمعی است، میتواند در تغییر رفتار سیگار کشیدن در بزرگسالان مؤثر باشد؛ اما شواهد حاصل از یک گروه ناهمگن از مطالعاتی با کیفیت روششناختی متغیر است. یک برنامه کنترل دخانیات در سطح ایالت (ماساچوست) نتایج مثبتی را تا هشت سال پس از کمپین نشان داد. یکی برنامه دیگر (کالیفرنیا) نتایج مثبتی را در طول دوره تامین مالی کافی و اجرا و در ارزیابی نهایی از شروع برنامه نشان داد. شش مطالعه از 9 مطالعه انجام شده در جوامع یا مناطق، اثرات مثبتی بر رفتار سیگار کشیدن نشان دادند و حداقل یک تغییر قابل توجه در شیوع سیگار کشیدن مشاهده شد (سیدنی). شدت و مدت کمپینهای رسانهای ممکن است بر اثربخشی تأثیر بگذارد، اما طول مدت پیگیری و رویدادها و روندهای سکولار همزمان میتواند اندازهگیری را دشوار کند. هیچ ارتباط سازگاری بین اثربخشی کمپین انتخاباتی و سن، تحصیلات، قومیت یا جنسیت مشاهده نشد.