در پیش گرفتن رژیم غذایی ناسالم همراه با مصرف بیش از اندازه انرژی یکی از دلایل مهم مشکلات مربوط به سلامت است. برچسبهای ارزش غذایی ممکن است به مردم کمک کنند تا غذاهای سالمتر را انتخاب کنند.
هدف این مطالعه مروری چیست؟
در این مرور بررسی شد که برچسبهای ارزش غذایی (یعنی برچسبهایی که حاوی اطلاعاتی درباره محتوای ارزش تغذیهای مواد غذایی هستند) میتوانند افراد را برای خرید و مصرف مواد غذایی سالمتر متقاعد کنند یا خیر. ما تمام شواهد موجود را برای یافتن جواب این پرسش جستوجو کرده و 28 مطالعه را یافتیم.
پیامهای کلیدی
شواهدی وجود دارد که نشان میدهد برچسبهای ارزش تغذیهای مواد غذایی با اطلاعات مربوط به انرژی (مثلا میزان کالری) در منوها، ممکن است میزان مصرف انرژی را در رستورانها کاهش دهد، اما برای قطعیتر کردن این نتایج، نیاز به کارآزماییهایی با کیفیت بالاتر داریم.
در این مرور چه موضوعی بررسی شد؟
برخی از کارآزماییها میزان خرید مواد خوراکی و آشامیدنی را از ماشینهای فروش، فروشگاههای مواد غذایی، رستورانها، کافهتریاها یا کافیشاپها، بررسی کردند. سایر کارآزماییها میزان مصرف مواد خوراکی و نوشیدنی را در طول یک وعده یا میان‐وعده در محیطها یا سناریوهای از پیش طراحی شده (تحت عنوان مطالعات یا شرایط آزمایشگاهی) بررسی کردند.
نتایج اصلی این مرور چه هستند؟
استفاده از برچسبهای ارزش تغذیهای در رستورانها میزان انرژی (یعنی کالری) خریداری شده را کاهش دادند، اما کیفیت شواهد سه کارآزمایی که برای رسیدن به این یافتهها کمک کردند، پائین بود، بنابراین اعتماد ما به این برآورد اثر محدود بوده و ممکن است با کارآزماییهای بیشتر تغییر کند. هشت کارآزمایی مداخلات مشابهی را در شرایط آزمایشگاهی بررسی کردند، اما به جای برآورد میزان انرژی خریداری شده توسط شرکتکنندگان، میزان انرژی مصرفی آنان را سنجیدند. این کارآزماییها میزان کاهش انرژی مصرفی را در زمان استفاده از برچسب انرژی در منوها یا غذاها بهطور قطعی نشان نمیدهند، و البته از کیفیت پائینی هم برخوردار بودند.
علاوه بر این، شش مطالعه آزمایشگاهی میزان مصرف انرژی شرکتکنندگان را در زمانی که فقط یک گزینه خوراکی یا نوشیدنی را با یا بدون برچسب در اختیار داشتند، بررسی کرده، و پنج مطالعه آزمایشگاهی میزان مصرف انرژی را در زمانی که برچسب کم‐کالری و کم‐چربی بهطور عمد روی مواردی با میزان انرژی یا چربی بالا قرار گرفتند (mislabeling)، ارزیابی کردند. نتایج حاصل از این دو دسته از کارآزماییها غیر‐قطعی، با کیفیت پائین بوده، یا در کارآزماییهای استفاده کننده از برچسب اشتباه، کیفیت خیلی پائینی داشتند. ما مطالعاتی را یافتیم که برچسبگذاری را در ماشینهای فروش و فروشگاههای مواد غذایی بررسی کردند، اما نتایج آنها به راحتی قابل تفسیر نبود، بنابراین نتوانستیم از آنها در این مرور استفاده کنیم.
این مرور تا چه زمانی بهروز است؟
شواهد تا تاریخ 26 اپریل 2017 بهروز است.