پیشینه
از شیر گرفتن نوزاد (weaning)، به دوره معرفی غذای جامد به نوزاد برای تکمیل شیر مادر یا شیرخشک اشاره دارد. نوزادان پرهترم به صورت دریافت محدودیت رشد خارجرحمی تا زمان ترخیص از واحد نوزادی شناختهشده میشوند. از اینرو، دوره پس از ترخیص و دوره از شیر گرفتن برای رشد بهینه ضروری است. بهینهسازی تغذیه طی دوره از شیر گرفتن، ممکن است اثرات بلندمدت روی پیامدها در نوزادان پرهترم داشته باشد. اعضای خانواده نوزادان پرهترم ممکن است نیاز به آموزش تغذیهای داشته باشند تا شیوههای ایدهآل تغذیه را در کنار از شیرگرفتن نوزادان پرهترم، که در معرض خطر بالای کمبود تغذیه هستند، ارتقاء دهند.
اهداف
بررسی نقش آموزش تغذیه به اعضای خانواده در حمایت از شیرگرفتن در نوزادان پرهترم با توجه به رشد و تکامل عصبی آنها در مقایسه با مدیریت متداول.
روش های جستجو
ما از استراتژی جستوجوی استاندارد گروه نوزادان در کاکرین استفاده کردیم تا پایگاه ثبت مرکزی کارآزماییهای کنترلشده کاکرین (CENTRAL ؛Cochrane Central Register of Controlled Trails، شماره 5، 2018)؛ MEDLINE via PubMed (1966 تا 26 جون 2018)؛ Embase (1980 تا 26 جون 2018) و Cumulative Index to Nursing and Allied Health Litrerure (CINAHL) (1982 تا 26 جون 2018) را جستوجو کنیم. ما همچنین پایگاههای اطلاعاتی کارآزماییهای بالینی، مجموعه مقالات کنفرانسها و فهرست منابع مقالات بازیابیشده را برای یافتن کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترلشده (RCTs ؛randomised controlled trails) و شبه RCT جستوجو کردیم.
معیارهای انتخاب
RCTها و شبهRCT ها در صورتی برای ورود واجد شرایط بودند که اثرات آموزش تغذیه اعضای خانواده را با مدیریت متداول برای از شیرگرفتن نوزادان پرهترم تا یک سال پس از سن اصلاحشده بارداری مقایسه کرده باشند. ما نارس بودن را به صورت سن کمتر از 37 هفته کامل بارداری تعریف کردیم.
گردآوری و تحلیل دادهها
حداقل دو نویسنده مطالعه مروری بهطور مستقل از هم مطالعات بالقوه را برای ورود بررسی کردند و برای شناسایی، استخراج دادهها و ارزیابی کیفیت مطالعات واجدشرایط، برنامهریزی کردند. ما هر اختلافنظری را از طریق گفتوگو با نویسنده سوم مطالعه مروری و توافق میان هر سه نویسنده مطالعه مروری، حلوفصل کردیم.
نتایج اصلی
هیچ کارآزمایی واجدشرایطی شناسایی نشد که به تاثیر آموزش تغذیه اعضای خانواده در دوره از شیرگرفتن نوزادان پرهترم پرداخته باشد و معیارهای ورود را به این مطالعه مروری نظاممند داشته باشند. دو مطالعه که در مورد زمانبندی ایدهآل برای از شیرگرفتن نوزادان پرهترم تحقیق کردند، نتایج ضدونقیضی را گزارش دادند.
نتیجهگیریهای نویسندگان
ما نتوانستیم تاثیر آموزش تغذیه اعضای خانواده را در دوره از شیرگرفتن نوزادان پرهترم ارزیابی کنیم، زیرا مطالعات واجدشرایط وجود نداشتند. این امر ممکن است به دلیل عدم وجود شواهد برای تعیین استراتژیهای ایدهآل از شیرگرفتن نوزادان پرهترم با توجه به زمان شروع از شیرگرفتن و نوع مواد غذایی جامد برای معرفی به آنها باشد. انجام کارآزماییهایی برای ارزیابی جنبههای مختلف از شیرگرفتن نوزاد در نوزادان پرهترم لازم است. همچنین علاوهبر بررسی پارامترهای رشد، پیامدهای بلندمدت تکامل عصبی و متابولیک نیز باید ارزیابی شوند.
خلاصه به زبان ساده
آموزش اعضای خانواده برای حمایت از شیرگرفتن نوزاد پرهترم و معرفی مواد غذایی جامد به آنها
سوال مطالعه مروری
ما میخواستیم بدانیم که آیا آموزش دادن به اعضای خانواده در دوره از شیرگرفتن نوزادان نارس، رشد و پیشرفت آنها را بهبود میبخشد یا خیر. ما نوزادان نارس را به صورت نوزادانی که بیشتر از سه هفته قبل از تاریخ تولدشان متولد شدند، تعریف کردیم.
پیشینه
از شیرگرفتن (weaning)، اشاره به دوره معرفی غذای جامد به نوزادان برای تکمیل مصرف شیر آنها دارد. از شیرگرفتن، یک دوره مهم برای رشد نوزادان نارس است. در این زمان آنها معمولا کوچکتر از حد انتظار برای سن خودشان هستند. از این رو، تغذیه خوب هنگام از شیرگرفتن میتواند علاوهبر پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی در آینده، رشد و پیشرفت مغز آنها را بهبود بخشد. آموزش تغذیهای به اعضای خانواده ممکن است برای دستیابی به شیوههای خوب تغذیهای طی دوره از شیرگرفتن ضروری باشد.
آنچه ما پیدا کردیم
ما شواهد موجود را تا 26 جون 2018 مورد بررسی قرار دادیم. هیچ مطالعهای نتوانست وارد در این مطالعه مروری شود. عدم وجود مطالعات واجدشرایط در این مطالعه مروری به احتمال زیاد به علت کمبود شواهد در شناسایی استراتژی ایدهآل از شیرگرفتن برای نوزادان نارس است. ما دو مطالعه را پیدا کردیم که زمان ایدهآل را برای از شیرگرفتن نوزادان نارس مورد بررسی قرار دادند. بااینحال، این مطالعات نتایج ضدونقیضی به دست آوردند.
این به چه معنی است؟
با توجه به آنکه مطالعات واجدشرایط وجود نداشتند، تاثیر آموزش تغذیه در از شیرگرفتن نوزادان نارس مشخص نیست.