جلد 2018 -                   جلد 2018 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharon R Lewis, Michael W Pritchard, Oliver J Schofield‐Robinson, David JW Evans, Phil Alderson, Andrew F Smith. Information or education interventions for adult intensive care unit (ICU) patients and their carers. 3 2018; 2018
URL: http://cochrane.ir/article-1-2392-fa.html
پیشینه
هنگام پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU)، بیماران و مراقبین آنها دچار عوامل استرس‌زای فیزیکی و روانی می‌شوند که ممکن است ناشی از شرایط روحی از جمله اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از تروما (PTSD) باشند. بهبود ارتباط بین متخصصان مراقبت‌های سلامت، بیماران و مراقبین آن‌ها ممکن است این اختلالات را کاهش دهد. ارتباط ممکن است شامل مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی، در فرمت‌های مختلف، با هدف بهبود دانش پیش‌آگهی، درمان یا چالش‌های پیش‌بینی شده پس از ترخیص از ICU باشد.
اهداف
ارزیابی اثرات مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی برای بهبود پیامدها در بیماران بزرگسال بستری در بخش ICU و مراقبین آنها.
روش های جستجو
ما به جست‌وجو در پایگاه ثبت مرکزی کارآزمایی‌های کنترل شده کاکرین (CENTRAL ؛Cochrane Central Register of Controlled Trails)؛ MEDLINE؛ Embase؛ (CINAHL) Cumulative Index to Nursing and Allied Health Litreture و PsycINFO از پایگاه‌های اطلاعاتی از آغاز تا 10 اپریل 2017 پرداختیم. ما مرکز ثبت کارآزمایی‌های بالینی و منابع خاکستری را جست‌وجو کردیم و فهرست منابع مطالعات وارد شده و مرورهای مرتبط را به صورت دستی جست‌وجو کردیم.
معیارهای انتخاب
ما کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs ؛randomised controlled trails) را انتخاب کردیم و برای وارد کردن شبه RCTهایی، که به مقایسه مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی ارائه شده به شرکت‌کنندگان در مقابل عدم ارائه مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی پرداختند، یا به مقایسه مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی به عنوان بخشی از مداخله پیچیده در مقابل یک مداخله پیچیده بدون اطلاعات یا آموزش پرداختند، برنامه‌ریزی کردیم. ما بیماران بزرگسال بستری در بخش ICU، یا مراقبین آنها را به عنوان شرکت‌کننده وارد کردیم؛ این شرکت‌کنندگان شامل خویشاوندان و غیرخویشاوندان، از جمله نمایندگان مهم بیماران بودند.
گردآوری و تحلیل داده‌ها
دو نویسنده مرور به‌طور مستقل از هم مطالعات را برای ورود ارزیابی کردند، به استخراج داده‌ها و ارزیابی خطر سوگیری (bias) پرداختند و معیار GRADE (نظام درجه‌بندی کیفیت شواهد و قدرت توصیه‌ها) را برای ارزیابی قطعیت شواهد اعمال کردند.
نتایج اصلی
ما هشت RCT را با 1157 شرکت‌کننده بیمار و 943 شرکت‌کننده مراقب انتخاب کردیم. ما هیچ شبه RCT را پیدا نکردیم. ما هفت مطالعه را که در انتظار طبقه‌بندی هستند، و سه مطالعه در حال انجام را شناسایی کردیم.
سه مطالعه مداخله‌ای را برای بیماران، چهار مطالعه برای مراقبین، و یک مطالعه هم برای بیماران و هم برای مراقبین طراحی کردند. مطالعات شامل اطلاعات متنوعی بودند: استاندارد شده یا طراحی شده، ارائه به صورت یک باره یا چند باره و شامل اطلاعات کلامی‌ یا نوشته شده، صدای ضبط شده، اطلاعات چندرسانه‌ای و پک‌های/بسته‌های اطلاعات تعاملی. پنج مطالعه روش‌های قاطع تصادفی‌سازی و پنهان‌سازی تخصیص را گزارش کردند. در پنج مطالعه ما نرخ‌های بالای فرسایش را ذکر کردیم. امکان کورسازی شرکت‌کنندگان وجود نداشت و ما تمام مطالعات را در معرض خطر بالای سوگیری عملکردی و خطر نامشخص سوگیری تشخیص رتبه‌بندی کردیم زیرا اکثر پیامدها مستلزم خود - گزارش‌دهی بودند.
ما تلاش کردیم داده‌های آماری را ترکیب کنیم اما این امر به دلیل سطوح بالای ناهمگونی معمولا امکان‌پذیر نبود. در صورت امکان، ما میانگین تفاوت (MD) را با استفاده از داده‌های گزارش شده از نویسندگان مطالعه فردی محاسبه کردیم، و نتایج را به صورت نقل‌قول سنتز کردیم. ما دو مقایسه زیر را گزارش کردیم.
استفاده از مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی در مقابل عدم استفاده از مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی (4 مطالعه)
برای اضطراب بیمار، ما داده‌های به دست آمده را از سه مطالعه (332 شرکت‌کننده) به دلیل ناهمگونی آماری قابل‌توجه توجیه‌نشده و تفاوت‌های بالینی یا روش‌شناسی احتمالی بین مطالعات ترکیب نکردیم. یک مطالعه، اضطراب کم‌تری را هنگام استفاده از یک مداخله گزارش کرد (MD: 3.20-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 3.38- تا 3.20-؛ و دو مطالعه تفاوت اندک یا عدم تفاوت را بین گروه‌ها گزارش کرد (MD: 0.40-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 4.75- تا 3.95، MD: 1.00-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 2.94- تا 0.94). به‌طور مشابه، برای افسردگی بیمار، ما داده‌های به دست آمده را از دو مطالعه ترکیب نکردیم (160 شرکت‌کننده). این مطالعات افسردگی کم‌تری را هنگام استفاده از مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی گزارش کردند (MD: 2.90-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 4.00- تا 1.80-، MD: 1.27-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 1.47- تا 1.07). با این حال، به دلیل شواهد با قطعیت بسیار پایین، مشخص نیست که آیا مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی اضطراب یا افسردگی بیمار را کاهش می‌دهد یا خیر.
از آنجایی که قطعیت شواهد بسیار پایین به دست آمده از یک مطالعه تفاوت اندک یا عدم تفاوت را بین گروه‌های مداخله گزارش کردند، مشخص نیست که آیا مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را بهبود می‌بخشند یا خیر (MD: 1.30-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 4.99- تا 2.39؛ 143 شرکت‌کننده بیمار). هیچ مطالعه‌ای عوارض جانبی، کسب دانش، شدت PTSD، یا رضایت بیمار یا مراقب را گزارش نکردند.
ما از رویکرد GRADE استفاده کردیم و قطعیت شواهد را به دلیل محدودیت‌های مطالعه، تناقض بین نتایج و داده‌های محدود به دست آمده از چند مطالعات کوچک، کاهش دادیم.
مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی به عنوان بخشی از یک مداخله پیچیده در مقابل یک مداخله پیچیده بدون اطلاعات و آموزش (4 مطالعه)
یک مطالعه (سه گروه مقایسه؛ 38 شرکت‌کننده) تفاوت اندک یا عدم تفاوت را بین گروه‌ها از نظر اضطراب بیمار گزارش کرد (بسته اطلاعاتی مناسب در مقابل کنترل: MD: 0.09؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 3.29- تا 3.47؛ اطلاعات استانداردشده کلی ICU در مقابل کنترل: MD: 0.25-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 4.34- تا 3.84) و تفاوت اندک یا عدم تفاوت را بین گروه‌ها از نظر افسردگی بیمار گزارش کرد (بسته اطلاعاتی مناسب در مقابل کنترل کننده: MD: 1.26-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 4.48- تا 1.96؛ اطلاعات استانداردشده کلی ICU در مقابل کنترل: MD: 1.47-؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 6.37- تا 3.43). به دلیل شواهد با قطعیت بسیار پایین، مشخص نیست که آیا مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی به عنوان بخشی از یک مداخله پیچیده، اضطراب و افسردگی بیمار را کاهش می‌دهد یا خیر.
یک مطالعه (175 شرکت‌کننده مراقب) شرکت‌کنندگان مراقب کم‌تری را با درک ضعیف در میان افرادی که به آن‌ها اطلاعات ارائه می‌شد، گزارش کرد (خطر نسبی: 0.28؛95% فاصله اطمینان (CI): 0.15 تا 0.53)، اما این یافته‌ها هم‌چنان به دلیل شواهد با قطعیت بسیار پایین نامشخص هستند.
دو مطالعه (487 شرکت‌کننده مراقب) تفاوت اندک یا عدم تفاوت را در رضایت مراقب گزارش کردند؛ به دلیل شواهد با قطعیت بسیار پایین، مشخص نیست که آیا مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی به عنوان بخشی از یک مداخله پیچیده باعث افزایش رضایت‌مندی مراقبان می‌شود یا خیر. عوارض جانبی فقط در یک مطالعه گزارش شد: یک شرکت‌کننده به علت بدتر شدن سلامت ذهنی (mental) هنگام تکمیل پرسشنامه اضطراب و افسردگی از مطالعه کنار گذاشته شد، اما نویسندگان مطالعه گزارش ندادند که آیا این شرکت‌کننده از گروه مداخله بود یا گروه مقایسه.
ما قطعیت شواهد را به دلیل مطالعه محدودیت‌های مطالعه، و اطلاعات محدود به دست آمده از چند مطالعه کوچک کاهش دادیم.
هیچ مطالعه‌ای گزارشی را درباره شدت PTSD، یا کیفیت زندگی مرتبط با سلامت ارائه نکرد.
نتیجه‌گیری‌های نویسندگان
ما در مورد تاثیرات مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی ارائه شده به بیماران بزرگسال بستری در ICU و مراقبین آنها مطمئن نیستیم، زیرا شواهد در همه این موارد دارای قطعیت بسیار پایین هستند و اطمینان ما به شواهد محدود شد. مطالعات در حال انجام ممکن است داده‌های بیش‌تری را در اختیار ما قرار دهند و در هنگام گنجاندن آنها در به‌روزرسانی‌های آینده این مرور اطمینان بیش‌تری را فراهم کنند.
خلاصه به زبان ساده
ارائه اطلاعات به بیماران بزرگسال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و مراقبین آنها
پیشینه
هنگام بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU)، بیماران و مراقبین آنها، دچار عوامل استرس‌زای فیزیکی و روانی می‌شوند که ممکن است منجر به افزایش اضطراب، افسردگی، و اختلال استرس پس از تروما (PTSD) شوند. بهبود ارتباط در میان بیماران، مراقبین آن‌ها و پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان ICU ممکن است این پیامدها را بهبود ببخشند. ارتباط ممکن است شامل مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی در فرمت‌های مختلف باشد که هدف آن بهبود آگاهی از وضعیت بیمار، طرح درمان آن‌ها، یا چالش‌هایی باشد که ممکن است پس از ترخیص از ICU با آن مواجه شوند.

ویژگی‌های مطالعه
شواهد تا 10 اپریل 2017 موجود است. ما هشت مطالعه را با 1157 بیمار بخش ICU و 943 مراقب بیمار بخش ICU انتخاب کردیم. هفت مطالعه در انتظار طبقه‌بندی هستند زیرا ما نتوانستیم مناسب بودن آن‌ها را ارزیابی کنیم و سه مطالعه در حال انجام. ما مطالعاتی را انتخاب کردیم که اطلاعات ارائه شده را به بیماران یا مراقبین آن‌ها، با عدم ارائه اطلاعات مقایسه کردند و مطالعاتی که به ارزیابی اطلاعات به عنوان بخشی از یک مداخله پیچیده‌تر در مقایسه با یک مداخله پیچیده که شامل اطلاعات یا آموزش نبودند، پرداختند. مطالعات شامل اطلاعات متنوعی بودند: استاندارد شده یا متناسب با فرد، ارائه شده به صورت منظم یا فقط یک بار و شامل اطلاعات کلامی ‌یا نوشته شده، صدای ضبط شده، اطلاعات چندرسانه‌ای و بسته‌های اطلاعات تعاملی.

نتایج اصلی
در کل، مشخص نیست که آیا اطلاعات یا آموزش (که به تنهایی یا به عنوان بخشی از مداخله پیچیده‌تر ارائه می‌شوند) موجب بهبود پیامدهای بیماران و مراقبین آنها پس از بستری شدن در ICU می‌شود. برای بیماران، مشخص نیست که آیا اطلاعات یا آموزش، اضطراب یا افسردگی را کاهش می‌دهد یا خیر، یا کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را بهبود می‌بخشد یا خیر. یک بیمار خواستار خروج از مطالعه بود زیرا آنها معتقد بودند که سلامت روانی آن‌ها هنگام تکمیل پرسشنامه برای ارزیابی اضطراب و افسردگی بدتر شده اما مشخص نیست که آیا این فرد مداخله اطلاعاتی را دریافت کرد یا خیر. هیچ مطالعه‌ای PTSD را در بیماران گزارش نکرد. برای مراقبین، مشخص نیست که آیا اطلاعات یا آموزش منجر به کاهش اضطراب یا افسردگی می‌شود یا خیر، یا فراگیری دانش مراقبین یا رضایت آن‌ها را از اطلاعات ارائه شده بهبود می‌بخشد یا خیر.

کیفیت شواهد
پنهان کردن مداخله‌ای که بیماران و مراقبین دریافت کردند، برای محققان ممکن نبود، و مشخص نبود که آیا این موضوع، نتایج را که بر خودارزیابی‌ها متکی بودند، تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر. نویسندگان مطالعه روش‌های بسیار دقیق را برای انجام کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده به‌طور مداوم گزارش نکردند، و به چند مورد مرگ‌و‌میر بیماران و مراقبین طی مطالعات اشاره کردند. ما چندین مطالعه کوچک را برای این مرور یافتیم، که داده‌های محدودی را برای بسیاری از پیامدهای مورد نظر گزارش کردند. به دلیل قطعیت بسیار پایین شواهد، مشخص نیست که آیا اطلاعات یا آموزش موثر هستند یا خیر.

نتیجه‌گیری
ما در مورد اثرات مداخلات اطلاعاتی یا آموزشی ارائه شده به بیماران بزرگسال بستری در ICU و مراقبین آنها مطمئن نیستیم. قطعیت شواهد بسیار پایین بود و اطمینان ما به شواهد محدود شد. ما متوجه شدیم که سه مطالعه در حال انجام و هفت مطالعه که اخیرا تکمیل شده‌اند، وجود دارند اما هنوز منتشر نشده‌اند. این مطالعات ممکن است شواهد بیش‌تری را ارائه کنند یا قطعیت این یافته‌ها را در به‌روزرسانی‌های بعدی این مرور بهبود ببخشند.

(677 مشاهده)
متن کامل [PDF 4 kb]   (49 دریافت)    

پذیرش: 1396/1/21 | انتشار: 1397/7/21