پیشینه
نوشیدن مشروبات الکلی از ادراکات جوانان از اینکه چگونه همسالان آنها مشروبات الکلی استفاده میکنند، تاثیر میپذیرد. این ادراکات معمولا ناصحیح هستند، به طوری که هنجارهای مربوط به نوشیدن مشروبات الکلی توسط همسالان دست بالا گرفته شده و بیش از اندازه ارزشگذاری میشوند. اگر این ادراکات ناصحیح بتوانند تصحیح شوند، ممکن است جوانان کمتر از مشروبات الکلی استفاده کنند.
اهداف
تعیین اینکه آیا مداخلات مبتنی بر هنجارهای اجتماعی عواقب منفی مرتبط با الکل، سوء مصرف یا مصرف الکل را در مقایسه با یک گروه کنترل (صرفا از نظر ارزیایی/ عدم مداخله تا سایر مداخلات آموزشی یا روانی-اجتماعی) در میان دانشجویان کالج و دانشگاه کاهش میدهد یا خیر.
روش های جستجو
ما تا جولای 2015 پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی زیر را جستوجو کردیم: پایگاه کارآزماییهای بالینی ثبتشده کاکرین (CENTRAL؛ Cochrane Central Register of Controlled Trials)؛ (کتابخانه کاکرین؛ The Cochrane Library)؛ MEDLINE؛ EMBASE؛ PsycINFO و CINAHL؛ Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature تنها تا مارچ .2008 فهرست منابع مطالعات انتخابشده و مقالات مطالعات مروری به صورت دستی جستوجو شدند. هیچ نوع محدودیتی به لحاظ زبان یا تاریخ انتشار اعمال نشد.
معیارهای انتخاب
کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترلشده یا کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترلشده خوشهای که به مقایسه یک مداخله اجتماعی هنجاری در مقابل عدم مداخله، ارائه جزوه آموزشی با موضوع الکل یا سایر مداخلات مبتنی بر الکل در زمینه ارائه بازخوردهای غیرهنجاری پرداخته و مشکلات مربوط به الکل یا مصرف الکل را در دانشجویان کالج یا دانشگاه گزارش کرده بودند.
گردآوری و تحلیل دادهها
ما از روشهای استاندارد روششناسی مورد انتظار کاکرین استفاده کردیم. هر یک از پیامدها بر اساس نوع ارائه بازخوردها تجزیه و تحلیل شدند: بازخوردهای هنجاری مبتنی بر ایمیل (MF)، بازخوردهای هنجاری مبتنی بر رایانه/ وب (WF)، بازخوردهای هنجاری چهره به چهره فردی (IFF)، بازخوردهای هنجاری چهره به چهره گروهی (GFF)، و کمپینهای بازاریابی هنجاری (MC).
نتایج اصلی
در مجموع، 70 مطالعه (44958 شرکتکننده) وارد مطالعه مروری شدند و 63 مطالعه (42784 شرکتکننده) متاآنالیز (meta-analysis) شدند. در مجموع، ارزیابی خطر سوگیری نشان داد که شواهد ارائه شده از سوی این مطالعات، به لحاظ کیفیت متوسط یا پایین هستند.
زمانی که اثرات تا یک دوره زمانی کوتاهمدت بلافاصله بعد از مداخله استمرار مییافتند، ارزیابی پیامدها تا 4 ماه یا بیشتر بعد از مداخله از اهمیت خاصی برخوردار بودند. ما فقط برای آن دسته از تجزیه و تحلیلهایی که ناسازگاری در بین انواع روشهای ارائه قابلتوجه نبود، اثرات تجمیع شده مربوط به انواع روشهای ارائه بازخورد را گزارش کردهایم (I2 < 50%).
مشکلات مربوط به الکل تا 4 ماه یا بیشتر بعد از مداخله: میانگین تفاوت استاندارد (SMD) بازخوردهای چهره به چهره فردی: 0.14؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.24 - تا 0.04 - (11 مطالعه؛ 2327 شرکتکننده؛ شواهد با کیفیت متوسط)، برابر با کاهش 1.28 امتیازی در امتیاز مقیاس 69 امتیازی مشکلات مربوط به الکل. هیچ اثری برای بازخوردهای هنجاری مبتنی بر ایمیل و بازخوردهای هنجاری مبتنی بر رایانه / وب به دست نیامد.
ادامه مشروبخواری تا 4 ماه یا بیشتر بعد از مداخله: نتایج به دست آمده از تجمیع انواع روشهای ارائه بازخورد: SMD: 0.06 - ؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.11 - تا 0.02 - (16 مطالعه؛ 11292 شرکتکننده؛ شواهد با کیفیت متوسط)، برابر با 2.7% مشروبخوار کمتر، با فرض اینکه میزان شیوع 30 روزه 43.9% باشد.
فراوانی استعمال مشروبات الکلی تا 4 ماه یا بیشتر بعد از مداخله: نتایج به دست آمده از تجمیع انواع روشهای ارائه بازخورد: SMD: 0.08 - ؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.12 - تا 0.04 - (32 مطالعه؛ 21169 شرکتکننده؛ شواهد با کیفیت متوسط)، برابر با یک کاهش 0.9 در دفعات استعمال شده در هر هفته، نسبت به یک مبنای 13.7 دفعهای در هر هفته.
تناوب استعمال مشروبات الکلی تا 4 ماه یا بیشتر بعد از مداخله: SMD بازخوردهای مبتنی بر رایانه / وب: 0.11 - ؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.17 - تا 0.04 - (10 مطالعه؛ 9929 شرکتکننده؛ شواهد با کیفیت متوسط)، برابر با یک کاهش0.17 در روزهای استعمال در هفته، نسبت به مبنای 2.74 روز در هفته؛
بازخوردهای چهره به چهره فردی: SMD: 0.21 - ؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.31 - تا 0.10 - (8 مطالعه؛ 1464 شرکتکننده؛ شواهد با کیفیت متوسط)، برابر با یک کاهش 0.32 در روزهای استعمال در هفته، نسبت به مبنای 2.74 روز در هفته؛ هیچ اثری برای بازخوردهای چهره به چهره گروهی و کمپینهای بازاریابی هنجاری به دست نیامد.
تراکم الکل تخمین زده شده در خون (BAC) تا 4 ماه یا بیشتر بعد از مداخله: نتایج به دست آمده از تجمیع انواع روشهای ارائه بازخورد درباره بیشترین مقدار تراکم الکل در خون: SMD: 0.08 - ؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.17 - تا 0.00 - (11 مطالعه؛ 7198 شرکتکننده؛ شواهد با کیفیت پایین)، برابر با یک کاهش در بیشترین مقدار تراکم الکل در خون به میزان متوسط 0.144% تا 0.135%. هیچ اثری در رابطه با تراکم الکل در خون در نتیجه بازخوردهای چهره به چهره فردی به دست نیامد.
نتیجهگیریهای نویسندگان
نتایج مربوط به این مطالعه مروری نشان میدهد که هیچگونه مزایای معنادار قابلتوجهی قابل انتساب به مداخلات مبتنی بر هنجارهای اجتماعی که با هدف پیشگیری از سوءمصرف الکل در دانشجویان کالج/دانشگاه صورت میپذیرند، نیست. با وجود برخی از اثرات معنیدار مشاهده شده، ما اندازه اثر را بسیار کوچک تفسیر کردیم. با توجه به اینکه مقیاسهای اندازهگیری مورد استفاده در مطالعات وارد شده به این مطالعه مروری برای استفاده در عرصه سیاستگذاری یا اقدام مرتبط هستند. به علاوه، اثرات معنادار در مورد تمامی سنجشهای مربوط به سوءمصرف سازگار نیستند. ناهمگونی در برخی از تجزیه و تحلیلها با مشکل مواجه بود و نمیتوان از سوگیری به عنوان یک عامل بالقوه تاثیرگذار بر این یافتهها چشمپوشی کرد.
خلاصه به زبان ساده
مداخلات مبتنی بر هنجارهای اجتماعی به خودیخود و به اندازه کافی برای کاهش مصرف یا سوءمصرف الکل در میان دانشجویان کالج یا دانشگاه اثربخش نیستند.
پیشینه
نوشیدن مشروبات الکلی از ادراکات جوانان از اینکه چگونه همسالان آنها مشروبات الکلی استفاده میکنند، تاثیر میپذیرد. این ادراکات معمولا ناصحیح هستند، به طوری که هنجارهای مربوط به نوشیدن مشروبات الکلی توسط همسالان دست بالا گرفته شده و بیش از اندازه ارزشگذاری میشوند. اگر این ادراکات ناصحیح بتوانند از طریق ارائه اطلاعات درباره هنجارهای اجتماعی و بازخورد تصحیح شوند، ممکن است جوانان کمتر از مشروبات الکلی استفاده کنند.
تاریخ جستجو
شواهد به دست آمده تا جولای 2015 بهروز هستند.
ویژگیهای مطالعه
70 مطالعه با مجموعا 44958 دانشجو وارد این مطالعه مروری شدند. ما بیشتر به مطالعاتی علاقهمند بودیم که دارای یک دوره زمانی پیگیری 4 ماهه یا بیشتر برای ارزیابی پایداری اثرات مداخله در یک دوره کوتاهمدت بلافاصله بعد از مداخله بودند. در 43 مورد از کارآزماییها، مداخلات مبتنی بر هنجارهای اجتماعی روی دانشجویان با خطر بالا هدفگذاری شده بودند. 55 کارآزمایی در کشور آمریکا و مابقی در کشورهای استرالیا، برزیل، نیوزلند، سوئد و انگلستان به اجرا درآمده بودند.
روشهای ارائه اطلاعات مرتبط با هنجارهای اجتماعی از طریق بازخورد مبتنی بر ایمیل، بازخورد مبتنی بر رایانه / وب، بازخورد چهرهبهچهره فردی، بازخورد چهرهبهچهره گروهی و کمپینهای بازاریابی برای هنجارهای اجتماعی عمومی در پردیس کالجها صورت میگرفتند.
نتایج اصلی
در بلندمدت، بعد از یک دوره پیگیری 4 ماهه یا بیشتر، تنها یک اثر کوچک از ارائه اطلاعات در زمینه هنجارهای اجتماعی بر مشروبخواری، مقدار استعمال نوشیدنی و بیشترین میزان تراکم الکل در خون وجود داشت. هیچگونه تفاوتی میان اثرات مشاهده شده میان انواع روشهای ارائه بازخورد و اطلاعات در رابطه با این پیامدها وجود نداشتند. تنها اثرات کوچکی در مورد بازخورد مبتنی بر وب و بازخورد چهرهبهچهره فردی بر تناوب استعمال الکل به دست آمد. تنها یک اثر کوچک در مورد بازخورد چهرهبهچهره فردی بر مشکلات مرتبط با الکل به دست آمد، اما هیچ اثری در مورد بازخورد مبتنی بر وب یا ایمیل به دست نیامد. به طور مشابه، هیچ اثری در مورد بازخورد چهرهبهچهره گروهی یا کمپینهای بازاریابی بر تناوب مصرف الکل و تراکم معمول الکل در خون به دست نیامد.
مطالعه ما از این نتایج این است که اگرچه ما به پارهای از اثرات معنادار در نتیجه ارائه اطلاعات در زمینه هنجارهای اجتماعی رسیدیم، قدرت این اثرات در بلندمدت بسیار کم هستند و بنابراین دور از انتظار است که این اطلاعات در عمل فایدهای داشته باشند.
کیفیت شواهد
در مجموع، تنها شواهد با کیفیت متوسط و پائین به وجود اثرات گزارش شده در این مطالعه مروری اذعان کردند. مشکلات مربوط به کیفیت مطالعه منجر به تخمین بسیار بالای اثرات ناشی از هنجارهای اجتماعی شدند. بنابراین ما نمیتوانیم این واقعیت را رد کنیم که در بیان اثرات مشاهده شده در این مطالعه مروری ممکن است بزرگنمایی شده باشد.
مؤسسات ملی سلامت آمریکا منابع مالی فقط کمتر از نیمی از مطالعات وارد شده به این مطالعه مروری را تأمین کردند. 18 مطالعه هیچ اطلاعاتی درباره نحوه تامین مالی ارائه نکردند، و فقط 13 مقاله دارای یک اعلامیه تضاد منافع شفاف بودند.