پیشینه
انتشار اطلاعات در مورد کیفیت و عملکرد سازمانها مراقبتهای سلامت و حرفهای فردی بهطور فزایندهای شایع شده است. بااینحال، ما نمیدانیم که چگونه این اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرند، یا اینکه این گزارشها از طریق تغییر رفتار استفادهکنندگان، ارائهدهندگان و دریافتکنندگان مراقبتهای سلامت منجر به چه میزان بهبود کیفیت میشوند.
اهداف
برآورد اثرات انتشار عمومی دادههای عملکردی، به دست آمده از هر منبع، در تغییر رفتار استفادهکنندگان مراقبتهای سلامت، ارائهدهندگان (متخصصین و سازمانها) و دریافتکنندگان مراقبتهای سلامت. علاوهبراین، ما تلاش کردیم تاثیرات را بر عملکرد ارائهدهنده مراقبتهای سلامت، پیامدهای بیمار، و روحیه کارکنان برآورد کنیم.
روش های جستجو
ما CENTRAL؛ MEDLINE؛ Embase، و دو مرکز ثبت کارآزمایی را در 26 جون 2017 جستوجو کردیم. ما فهرست منابع تمام مطالعات انتخاب شده را برای شناسایی مطالعات بیشتر کنترل کردیم.
معیارهای انتخاب
ما کارآزماییهای تصادفی شده یا غیرتصادفی، مطالعات سری زمانی منقطع و مطالعات کنترلشده پیشآزمون و پسآزمون مربوط به اثرات دادههای منتشر شده عمومی را در مورد هر جنبه از عملکرد سازمانها یا متخصصین مراقبتهای سلامت مورد جستوجو قرار دادیم. هر مطالعه باید حداقل یک پیامد اصلی مربوط به انتخاب یا تغییر مراقبت را گزارش کرده باشد.
گردآوری و تحلیل دادهها
دو نویسنده مرور بهطور مستقل از هم مطالعات را از نظر مناسب بودن غربالگری کرده و دادهها را استخراج کردند. برای هر مطالعه، ما دادههای مربوط به گروههای هدف (استفادهکنندگان از مراقبتهای سلامت، ارائهدهندگان مراقبتهای سلامت و دریافتکنندگان مراقبتهای سلامت)، دادههای عملکردی، پیامدهای اصلی (انتخاب ارائهدهنده مراقبتهای سلامت و بهبود از طریق تغییر در مراقبت) و پیامدهای دیگر (آگاهی، نگرش، آگاهی از دادههای عملکردی و هزینهها) را استخراج کردیم. با توجه به درجه قابلتوجهی از ناهمگونی بالینی و روششناسی بین مطالعات، ما یافتههای مربوط به هر سیاست را در یک قالب ساختاریافته ارائه کردیم، اما متاآنالیز (meta-analysis) انجام ندادیم.
نتایج اصلی
ما 12 مطالعه را انتخاب کردیم که به تجزیهوتحلیل دادههای به دست آمده از بیش از 7570 ارائهدهنده (مانند متخصصین و سازمانها)، و 3333386 مواجهه بالینی (clinical encounter) دیگر (از جمله ارجاع بیماران و نسخهها) پرداختند. ما 4 کارآزمایی تصادفیسازی خوشهای، 1 کارآزمایی خوشهای غیرتصادفیسازی، 6 مطالعه سری زمانی منقطع، و 1 مطالعه کنترلشده پیشآزمون و پسآزمون را انتخاب کردیم. 8 مطالعه در ایالات متحده آمریکا، و 1 مطالعه در هر یک از کشورهای کانادا، کره، چین و هلند انجام شدند. 4 مطالعه به بررسی اثر انتشار عمومی دادههای عملکردی در مورد انتخاب استفاده کننده از مراقبتهای سلامت و 4 مطالعه به بررسی بهبود کیفیت پرداختند.
شواهدی با قطعیت پایین وجود داشت که نشان داد انتشار عمومی دادههای عملکردی ممکن است در استفاده طولانیمدت از مراقبتهای سلامت توسط استفادهکنندگان (3 مطالعه؛ 18294 مزایای طرح بیمه)، یا ارائهدهندگان (4 مطالعه؛ 3000000 تولد و 67 ارائهدهنده مراقبتهای سلامت)، یا در عملکرد ارائهدهنده مراقبتهای سلامت (1 مطالعه؛ 82 ارائهدهنده) تفاوت اندکی ایجاد کند یا تفاوتی ایجاد نکند. بااینحال، شواهد با قطعیت پایین نیز وجود داشت که نشان داد انتشار عمومی دادههای عملکردی ممکن است پیامدهای برخی از بیماران را کمی بهبود ببخشد (5 مطالعه؛ 315092 مورد بستری در بیمارستان و 7502 ارائهدهنده). شواهد با قطعیت پائین از یک مطالعه واحد وجود داشت که نشان داد انتشار عمومی دادههای عملکردی ممکن است اثرات افتراقی بر جمعیتهای محروم داشته باشد. هیچ مدرکی در مورد اثرات تصمیمگیری در مورد استفاده از مراقبتهای سلامت توسط دریافتکنندگان یا اثرات جانبی وجود نداشت.
نتیجهگیریهای نویسندگان
اطلاعات شواهدمحور موجود به منظور اطلاعرسانی مستقیم برای سیاست و عمل ناکافی است. مطالعات بیشتر باید این موضوع را در نظر بگیرند که انتشار عمومی دادههای عملکردی میتواند پیامدهای بیمار و همچنین فرایند مراقبتهای سلامت را بهبود بخشد.
خلاصه به زبان ساده
آیا انتشار عمومی دادههای عملکردی مربوط به مراقبتهای سلامت میتواند رفتار استفادهکنندگان و ارائهدهندگان مراقبتهای سلامت و سازمانها را تحت تاثیر قرار دهد؟
هدف این مطالعه مروری چیست؟
هدف این بود که مشخص شود آیا انتشار عمومی اطلاعات مربوط به عملکرد ارائهدهندگان مراقبتهای سلامت (برای مثال بیمارستانها و متخصصین فردی) تأثیر قابلتوجهی بر تغییر رفتار استفادهکنندگان، ارائهدهندگان و دریافتکنندگان مراقبت دارد. ما همچنین به دنبال تعیین این بودیم که آیا این موضوع عملکرد ارائهدهندگان مراقبتهای سلامت، پیامدهای بیمار و روحیه کارکنان را تحت تاثیر قرار میدهد یا خیر.
پیامهای کلیدی
انتشار عمومی دادههای عملکردی ممکن است در گزینههای مراقبتهای سلامت (توسط استفادهکنندگان یا ارائهدهندگان)، یا عملکرد ارائهدهندگان تفاوت اندکی ایجاد کند یا تفاوتی ایجاد نکند. بااینحال، ممکن است پیامدهای مربوط به بیمار را کمی بهبود بخشد.
در این مطالعه مروری چه موضوعی مورد بررسی قرار گرفت؟
انتظار میرود که ارائهدهندگان مراقبتهای سلامت بهطور فزایندهای افراد را از چگونگی عملکردشان مطلع سازند. بااینحال، هنوز مشخص نیست که آیا انتشار عمومی دادههای عملکردی تأثیر قابلملاحظهای بر انتخاب خدمات مراقبتهای سلامت توسط بیماران دارد، یا اینکه آیا واقعا میتواند کیفیت مراقبتهای سلامت را بهبود بخشد.
نتایج اصلی این مطالعه مروری چه هستند؟
نویسندگان، متون مربوط به مطالعاتی را جستوجو کردند که به ارزیابی اثرات انتشار عمومی اطلاعات در مورد عملکرد مراقبتهای سلامت پرداختند و 12 مطالعه مربوطه را یافتند که دادههای به دست آمده را از بیش از 7570 ارائهدهنده و 3333386 مواجهه بالینی دیگر، برای مثال بیماران فردی مورد تجزیهوتحلیل قرار داد.
شواهدی با قطعیت پایین وجود داشت که نشان داد انتشار عمومی دادههای عملکردی ممکن است منجر به تفاوت اندک یا عدم تفاوت در خدماتی شود که بیماران برای دسترسی، تصمیمات گرفته شده توسط ارائهدهندگان خدمات مراقبتهای سلامت یا عملکرد کلی ارائهدهنده آنها را انتخاب میکنند. شواهدی با قطعیت پایین وجود داشت که نشان داد برخی از پیامدهای بیمار ممکن است انتشار عمومی دادههای عملکردی بعدی را کمی بهبود بخشد، اما این ممکن است تاثیر کمتری بر رفتار جمعیتهای محروم داشته باشد. هیچ مدرکی در مورد تصمیمهای مربوط به استفاده از مراقبتهای سلامت توسط دریافتکنندگان یا اثرات جانبی وجود نداشت.
اگر چه تعدادی از مطالعات بهطور فردی انجام شدند، محدودیتهایی وجود داشت: به ویژه، اساس شواهد از نظر محیط (به عنوان مثال ایالات متحده یا کره)، شرایط سلامت (به عنوان مثال حمله قلبی یا تعویض مفصل ران)، نوع دادههای عملکردی (به عنوان مثال فرآیند یا پیامد بیمار) و نحوه انتشار دادهها (به عنوان مثال عکس یا پوستر) بهطور قابلتوجهی متفاوت بود. یافتههای آنها نیز متناقض بود بهطوری که برخی از آنها تغییرات گزارش شده را منتسب به انتشار عمومی اطلاعات دانستند و سایر مطالعات چنین تغییراتی را گزارش نکردند.
این مطالعه مروری تا چه تاریخی بهروز شده است؟
نویسندگان مرور به دنبال مطالعاتی بودند که تا جون 2017 منتشر شده بود.