جلد 2018 -                   جلد 2018 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alison P Porter-Armstrong, Zena EH Moore, Ian Bradbury, Suzanne McDonough. Education of healthcare professionals for preventing pressure ulcers. 3 2018; 2018
URL: http://cochrane.ir/article-1-1576-fa.html
پیشینه
زخم‌های فشاری، که به نام زخم‌های بستر شناخته می‌شوند، مناطق اطراف بافت آسیب‌دیده ناشی از فشار بیش از حد و نیروهای پاره‌کننده هستند. آموزش کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیر پیشگیری از زخم فشاری شناخته شده است. این برنامه‌های آموزشی در راستای تشویق برای تغییر رفتار در بخش مراقبت‌های بهداشتی حرفه‌ای، تشویق رفتارهای پیشگیرانه با هدف کاهش توسعه زخم فشاری اجرا می‌شوند.
اهداف
ارزیابی اثرات مداخلات آموزشی برای متخصصین مراقبت‌های بهداشتی بر پیشگیری از زخم فشاری.
روش های جستجو
در ماه جون 2017 ما پایگاه ثبت تخصصی گروه زخم در کاکرین؛ پایگاه ثبت مرکزی کارآزمایی‌های کنترل شده کاکرین Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL)؛ Ovid MEDLINE (شامل In-Process & Other Non-Indexed Citations)؛ Ovid Embase و EBSCO CINAHL Plus را جست‌وجو کردیم. ما همچنین پایگاه ثبت کارآزمایی‌های بالینی را برای مطالعات در حال انجام و منتشرنشده جست‌وجو کردیم، و فهرست منابع مطالعات انتخاب شده مرتبط و همچنین مطالعات مروری، متاآنالیزها (meta-analysis) و گزارش‌های تکنولوژی سلامت را برای شناسایی مطالعات بیشتر غربال‌گری کردیم. هیچ محدودیتی در رابطه با زبان، تاریخ انتشار یا شرایط مطالعه وجود نداشت.
معیارهای انتخاب
ما کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCT) و RCT‌های خوشه‌ای را انتخاب کردیم که به بررسی تاثیر هر نوع مداخله آموزشی ارائه‌شده در هر محیطی به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری از وقوع زخم‌های فشاری پرداختند.
گردآوری و تحلیل داده‌ها
دو نویسنده مطالعه مروری به‌طور مستقل عناوین و خلاصه‌مقالات مربوط به مطالعات شناسایی شده را توسط استراتژی جست‌وجو از نظر مناسب بودن ارزیابی کردند. ما نسخه کامل مطالعات بالقوه مرتبط را به‌دست آوردیم و دو نویسنده به‌طور مستقل این مطالعات را از نظر معیارهای ورود غربال‌گری کردند.
نتایج اصلی
ما پنج مطالعه را شناسایی کردیم که معیارهای ورود را به این مطالعه مروری داشتند: چهار RCT و یک RCT خوشه‌ای. ویژگی‌های مطالعه از لحاظ شرایط مراقبت‌های بهداشتی، ماهیت مداخلات مورد مطالعه و معیارهای پیامد گزارش شده متفاوت بود. یکRCT خوشه‌ای و دو RCT، اثربخشی آموزش ارائه‌شده به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را در محیط خانه‌های پرستاری یا سالمندان، یا خانه سالمندان و مراکز بیمارستانی، را در مقایسه با عدم مداخله، یا شیوه‌های معمول مورد بررسی قرار دادند. مداخله آموزشی در یکی از این مطالعات در یک پکیج پیشرفته، با کیفیت بهبود یافته گنجانده شد. دو کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده فردی دیگر اثربخشی مداخله آموزشی، ارائه‌شده در دو فرمت را به گروه‌های کارکنان پرستاری مورد بررسی قرار دادند.
با توجه به ناهمگونی مطالعات شناسایی شده، ترکیب نتایج مناسب نبود و ما یک بررسی اجمالی روایی را ارائه کردیم. ما تعدادی از مقایسه‌های (1) آموزش در مقابل عدم آموزش (2) اجزای مداخله آموزشی در تعدادی از ترکیب‌ها و (3) آموزش ارائه شده در فرمت‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. سه پیامد اولیه وجود داشت: تغییر در دانش کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، تغییر در رفتار بالینی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و بروز زخم‌های فشاری جدید.
ما مطمئن نیستیم که آیا تفاوت در دانش متخصصین مراقبت‌های بهداشتی بستگی به این دارد که آیا آن‌ها در مورد پیشگیری از زخم فشاری آموزش دریافت می‌کنند یا خیر (گروه بیمارستانی: میانگین تفاوت (MD): 0.3؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 1.00 - تا 1.60؛ 10 شرکت‌کننده؛ گروه خانه سالمندان: MD: 0.30؛ 95% فاصله اطمینان (CI) 0.77 - تا 1.37؛ 10 شرکت‌کننده). این یافته بر اساس شواهد با اطمینان بسیار پائین به‌دست آمده از یک مطالعه است، که ما به دلیل محدودیت‌های جدی، غیر مستقیم و غیر دقیق مطالعه آن را کاهش دادیم.
با توجه به مقایسه‌های زیر ما مطمئن نیستیم که آیا در میزان بروز زخم فشاری تفاوتی وجود دارد: آموزش، مانیتورینگ و مشاهده، در مقابل مانیتورینگ و مشاهده (خطر نسبی (RR): 0.63؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.37 تا 1.05؛ 345 شرکت‌کننده)؛ آموزش، مانیتورینگ و مشاهده در مقابل مشاهده به‌تنهایی (RR: 1.21؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.60 تا 2.43؛ 325 شرکت‌کننده)؛ یا، مانیتورینگ و مشاهده در مقابل مشاهده به‌تنهایی (RR: 1.93؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.96 تا 3.88؛ 232 شرکت‌کننده). این بر اساس شواهد با اطمینان بسیار پائین به‌دست آمده از یک مطالعه بود، که ما آن را به دلیل محدودیت‌های بسیار جدی مطالعه و عدم دقت کاهش دادیم. ما مطمئن نیستیم که آیا مداخله چند سطحی در مقابل کنترل مراقبت، تفاوتی در بروز زخم فشاری ایجاد می‌کند یا خیر؟ این گزارش داده‌های کافی را برای بررسی بیشتر این پیامد ارائه نکرد.
ما مطمئن نیستیم که آموزش ارائه‌شده در فرمت‌های مختلف مانند آموزش دستوری-تعلیمی (didactic) در مقابل آموزش ویدئویی (MD: 4.60؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 3.08 تا 6.12؛ 102 شرکت‌کننده) یا آموزش الکترونیکی در مقابل آموزش در کلاس درس (RR: 0.92؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.80 تا 1.07؛ 18 شرکت‌کننده)، در دانش متخصصان مراقبت بهداشتی درباره پیشگیری از زخم فشاری تفاوتی ایجاد کند. این بر اساس شواهد با اطمینان بسیار پائین به‌دست آمده از دو مطالعه بود، که ما آن را به دلیل محدودیت جدی مطالعه و عدم دقت کاهش دادیم.
هیچ‌کدام از مطالعات انتخاب‌شده پیامد اولیه دیگر ما را که عبارت بود از تغییر در رفتار بالینی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مورد بررسی قرار ندادند. فقط یک مطالعه پیامدهای ثانویه مطلوب را یعنی شدت زخم فشاری و پیامدهای گزارش‌شده را توسط بیمار و مراقب (به ترتیب کیفیت زندگی و سطح وابستگی عملکردی خود ارزیابی شده) مورد بررسی قرار دادند. با این حال، این مطالعه اطلاعات کافی را برای ارزیابی مستقل این پیامدها در این مطالعه مروری برای ما فراهم نکرد.
نتیجه‌گیری‌های نویسندگان
ما مطمئن نیستیم که آیا آموزش متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در مورد پیشگیری از زخم فشاری در بروز زخم فشاری، یا در دانش پرستاران درباره پیشگیری از زخم فشاری تفاوتی ایجاد می‌کند. این موضوع به این دلیل است که مطالعات انتخابشده شواهدی با اطمینان بسیار پائینی ارائه کردند. بنابراین، برای بررسی تأثیر آموزش متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در پیشگیری از زخم‌های فشاری اطلاعات بیشتری مورد نیاز است.
خلاصه به زبان ساده
آموزش کارکنان مراقبت‌های بهداشتی درباره پیشگیری از وقوع زخم‌های فشاری
پیشینه
زخم‌های فشاری، که به نام زخم‌های بستر نیز شناخته می‌شوند، اغلب کسانی را دچار می‌کند که به سختی راه می‌روند یا دوره‌های طولانی را در حالت نشسته یا درازکش می‌گذرانند. زخم‌های فشاری می‌تواند شامل بخش‌هایی از پوست بی‌رنگ شده، پوست دردناک، و زخم‌های باز باشد که ممکن است التیام آن‌ها مدت زیادی طول بکشد. زخم‌های فشاری مستعد ابتلا به عفونت هستند و تأثیر زیادی بر سلامت و تندرستی افراد دارند. برای پیشگیری از توسعه این زخم‌ها در افرادی که در معرض خطر هستند، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی باید اطلاعات خوبی در مورد چگونگی پیشگیری از آن‌ها داشته باشند. این مهم است که بدانیم کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند، چگونه می‌توان این اطلاعات را بهتر ارائه کرد و این‌که آیا آموزش می‌تواند از پیشرفت زخم‌های فشاری پیشگیری کند یا خیر.

سوال مطالعه مروری
ما شواهد مربوط به تأثیر آموزش متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را در پیشگیری از زخم‌های فشاری مرور کردیم. ما تمام انواع آموزش را بدون توجه به نحوه ارائه آن‌ها، تا زمانی که بر پیشگیری از زخم‌های فشاری متمرکز بودند، مورد بررسی قرار دادیم. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی شامل تمامی کارکنان با هر پیشینه شغلی بودند که در زمینه پیشگیری از زخم فشاری کار می‌کردند. مراکزی که در آن مراقبت ارائه شد عبارت بودند از بخش‌های بستری و سرپایی بیمارستان، کلینیک‌های عمومی، منزل خود بیماران، و خانه‌های رزیدنتال یا خانه‌های سالمندان.

آن‌چه ما یافتیم
در ماه جون 2017، ما مطالعاتی را که به بررسی تأثیر آموزش متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بر پیشگیری از زخم فشاری پرداختند، جست‌وجو کردیم و پنج مطالعه مرتبط را یافتیم. دو مطالعه به بررسی تأثیر آموزش در پیشگیری از زخم‌های فشاری پرداختند. ما مطمئن نیستیم که آموزش متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در تعداد زخم‌های فشاری جدید که در حال پیشرفت هستند، تفاوتی ایجاد می‌کند. این موضوع به این دلیل است که اطمینان شواهد حاصل از مطالعات بسیار پائین بود.
سه مطالعه به بررسی تأثیر آموزش بر دانش کارکنان در مورد پیشگیری از زخم فشاری پرداختند. این مطالعات موارد زیر را مقایسه کردند: آموزش در مقابل عدم آموزش؛ اجزای مداخله آموزشی در تعدادی از ترکیب‌ها؛ و آموزش ارائه‌شده در قالب‌های مختلف. ما مطمئن نیستیم که آموزش بر دانش کارکنان درباره پیشگیری از زخم فشاری یا تعداد زخم‌های فشاری جدید که در حال پیشرفت هستند، تفاوت ایجاد کند. این موضوع به این دلیل است که اطمینان شواهد حاصل از مطالعات بسیار پائین است. هیچ مطالعه‌ای در مورد تأثیر آموزش بر درمان ارائه شده توسط متخصصین مراقبت‌های بهداشتی انجام نشد. فقط یک مطالعه، پیامدهای ثانویه مطلوب را مورد بررسی قرار داد: شدت زخم فشاری، دیدگاه بیماران در مورد کیفیت زندگی آن‌ها و دیدگاه مراقبین بر توانایی بیماران برای انجام وظایف روزانه به‌طور مستقل. با این وجود، اطلاعات کافی در این مطالعه ارائه نشد تا بتوانیم به‌طور مستقل این پیامدها را ارزیابی کنیم.
ما اطمینان شواهد را با استفاده از رویکرد GRADE (نظام درجه‌بندی کیفیت شواهد و قدرت توصیه‌ها) مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه گرفتیم که اطمینان تمام شواهد بسیار پائین است. بنابراین ما قادر به تعیین این نبودیم که آیا آموزش می‌تواند از زخم‌های فشاری پیشگیری نماید. ما همچنین قادر نبودیم تعیین کنیم که آیا آموزش بر دانشی که کارمندان مراقبت‌های بهداشتی در مورد پیشگیری از زخم‌های فشاری دارند، تأثیر می‌گذارد یا خیر.
شواهد این مطالعه مروری تا 12 جون 2017 به‌روزرسانی شده است.

(835 مشاهده)
متن کامل [PDF 4 kb]   (71 دریافت)    

پذیرش: 1396/3/22 | انتشار: 1397/3/4