سوال مطالعه مروری
آیا مداخلات آموزش والدین به والدین مبتلا به معلولیتهای ذهنی به اندازه کافی به آنها کمک میکنند؟
پیشینه
والدین مبتلا به معلولیتهای ذهنی نسبت به سایر والدین برای ارائه مراقبتهای کافی به فرزندشان دچار مشکل میشوند. برنامههای آموزش والدین یکی از راههای ارائه حمایت است. ما شواهدی در مورد تاثیر برنامههای آموزش والدین را برای والدین مبتلا به معلولیتهای ذهنی مرور کردیم. چهار کارآزمایی تصادفیسازی و کنترل شده ((randomised controlled trials; RCTs)؛ یک نوع کارآزمایی که در آن افراد مشابه در گروههای متفاوت قرار میگیرند) را پیدا کردیم.
تاریخ جستوجو
شواهد تا جولای 2017 بهروز است.
ویژگیهای مطالعه
چهار RCT در استرالیا، کانادا، هلند و ایالات متحده آمریکا انجام شدند و شامل 192 والد بودند. هر RCT یک مداخله متفاوت را مورد مطالعه قرار داد و پیامدهای متفاوتی را در نظر گرفت. تمام شرکتکنندگان به جز هفت والد، مادران بودند.
سن کودکان از یک ماه تا شش سال و پنج ماه متغیر بود. سه مداخله در خانه و یک مداخله در یک محل در جامعه (به عنوان مثال یک کلیسا) ارائه شد. طول مدت مداخلات از هفت هفته تا 12 ماه متغیر بودند. آنها طیف وسیعی از مهارتهای مراقبت از کودکان، ایمنی خانه و پیشرفت توانایی والدین را برای پاسخ به حساسیت فرزندانشان انتخاب کردند. تمام والدین در گروههای کنترل درمان معمول دریافت کردند.
منابع تامین مالی مطالعه
هر مطالعه توسط منابع مالی مختلف مورد حمایت قرار گرفت. یک مطالعه توسط Ontario Mental Health Foundation and the Ontario Ministry of Community and Social Services Research Grants Program تامین مالی شد. مطالعه دیگر از Alabama Development Disabilities Council حمایت مالی دریافت کرد. مطالعه سوم توسط Best Practice Parenting Education Initiative of the Commonwealth Department of Family and Community Services and the New South Wales Aging and Disability Department تامین مالی شد. مطالعه چهارم توسط ZonMw، The Netherlands Organisation for Health Research and Development حمایت مالی شد.
نتایج کلیدی
در مقایسه با والدینی که آموزش والدین نگرفته بودند، این مطالعات بهبودهای کمی را در والدین گروه مداخله گزارش کردند. یک مطالعه، بهبود در تمرینات خانه امن، شناخت بیماری کودک و استفاده ایمن از داروها، را به نفع گروه مداخله گزارش کرد. مطالعه دیگر بهبود را در مراقبت از کودکان و ایمنی، باز هم به نفع گروه مداخله گزارش کرد؛ و مطالعه سوم نشان داد والدینی که مایل به دریافت آموزش والدین بودند در مقایسه با گروه کنترل استرس فرزند پروری مرتبط با کودک را به میزان کمتری گزارش کردند.
مطالعه چهارم بهبودی را در تعامل مادر‐کودک در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل گزارش کرد. هیچ مطالعهای مداخلات منجر به آسیب را گزارش نکرد.
کیفیت شواهد
سطح کیفیت شواهد از بسیار پائین تا متوسط متغیر بود.
نتیجهگیری
شواهدی با کیفیت پائین وجود دارد که نشان میدهد مداخلات آموزش والدین برای والدین مبتلا به معلولیت ذهنی ممکن است از فرزند پروری آنها پشتیبانی کند. این ممکن است به برقراری ارتباط خوب والد‐کودک نیز کمک کند. با این حال، با توجه به کیفیت پائین شواهد، این نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند. پژوهش با کیفیت بهتر برای ارزیابی اثربخشی مداخلات آموزش والدین برای والدین مبتلا به معلولیتهای ذهنی ضروری است. این مطالعات باید پدران را وارد کنند و شرکتکنندگان را برای مدت زمان طولانیتری تحت پیگیری قرار دهند.