سوال مطالعه مروری
این مرور نسخه بهروز شده از مروری است که در سال 2011 و با هدف بررسی تاثیر مداخلات تردمیل روی کودکان زیر شش سالهای که در معرض خطر تاخیر در انجام مهارتهای حرکتی (motor skills) قرار داشتند، به اجرا درآمده بود.
پیشینه
کمک به کودکان دچار تاخیرهای حرکتی (motor delays) برای راه رفتن معمولا هدف مداخله درمانی است. برخی منابع علمی پیشنهاد میکنند که آموزش با تردمیل (treadmill training) از طریق پشتیبانی برای تدارک دورههای زمانی کافی برای تسهیل یادگیری حرکتی، میتواند فرصتی را برای کودکان فراهم نماید تا راه بروند. این مرور شواهد موجود را درباره مداخلات تردمیل در کودکان کمسن مبتلا به اختلال رشد عصبیحرکتی (neuromotor impairment) بررسی کرد.
تاریخ جستوجو
شواهد تا می 2017 بهروز است.
ویژگیهای مطالعه
ما هفت مطالعه انجام شده را درباره مداخله تردمیل روی 175 کودک مبتلا به سندروم داون (Down syndrome)، فلج مغزی (cerebral palsy)، تاخیر رشدی عمومی (general developmental delay) یا کودکان در معرض خطر تاخیر عصبیحرکتی را وارد مرور کردیم. مطالعات از پروتکلهای تردمیل در خانه (home‐based) یا کلینیک (clinic‐based) استفاده کرده بودند که در آنها طول دوره درمان از شش هفته تا چندین ماه، یا تا زمانی که کودکان توانایی راه رفتن را بهصورت مستقل به دست آورند، متغیر بود.
آموزش با تردمیل در برابر عدم آموزش با تردمیل در پنج مطالعه شامل 117 کودک در معرض یکی از خطرهای نامبرده در بالا، مقایسه شده بود. آموزش با تردمیل با اورتوز (orthotics) یا بدون اورتوز (بریس (braces)) در مورد 22 کودک مبتلا به سندروم داون به اجرا درآمده بود. آموزش با تردمیل با شدت بالا در برابر شدت کم در 36 کودک مبتلا به سندروم داون مقایسه شده بود.
نتایج کلیدی
آموزش با تردمیل در مقایسه با عدم مداخله تردمیل در راه رفتن سهلتر به 30 کودک مبتلا به سندروم داون کمک کرد، اما در کمک به 28 نوزاد در معرض خطر تاخیر رشدی با درجه متوسط، اثربخش نبود.
در مجموع، مداخله تردمیل کارکرد حرکتی درشت یا مهارتهای حرکتی درشت را مرتبط با ایستادن بهبود نداد. یک مطالعه که به مقایسه مداخله تردمیل با اورتوز با مداخله تردمیل بدون اورتوز روی 17 کودک مبتلا به سندروم داون پرداخته بود، پیشنهاد کرد که افزودن اورتوز ممکن است جلوی پیشرفت حرکتی درشت را بگیرد. با وجود این، 20 کودک امبولاتوری (ambulatory) دچار تاخیر رشدی که در آموزش با تردمیل در دوره پیش از ورود به مدرسه شرکت کرده بودند، مهارتهای راه رفتنشان را بهبود دادند. دوازده کودک مبتلا به فلج مغزی که آموزش تردمیل فشرده (intensive treadmill training) دریافت کرده بودند، در مقایسه با کودکانی که تحت آموزش با تردمیل قرار نداشتند، با سرعت بیشتری به نقاط عطف حرکتی دست یافتند.
هیچ یک از مطالعات بروز مشکلات یا آسیب را که ناشی از آموزش با تردمیل باشد گزارش نکرده بودند.
در مجموع، حمایت برای این مداخله محدود است. تایید این مداخله توسط مطالعات بزرگتر ضروری است. زمانی که اثربخشی این مداخله تایید شود، آنگاه مطالعه برای دستیابی به دوز بهینه مورد نیاز خواهد بود.
استفاده از آمار
تجزیهوتحلیل آماری فقط در مورد پیامدهای مشابه میان مطالعات به اجرا درآمد.
کیفیت شواهد
ارزیابی استاندارد شده برای کیفیت شواهد از بالا تا بسیار پائین متغیر بود. کیفیت شواهد به واسطه تعداد کودکان مطالعه شده، نقص در دادهها، و تخصیص تصادفی بین گروهها تعیین شد.